Glosar

Home | Contact Us | Search

 

What's New
Products
WebDesign
Service
Link

Glosar

A  B  C  D  E  F  G  H  I  J  K  L  M  N  O  P  R  S  T  U  V  X  Y  Z  W
 

ABORT
A anula. A suprima un program, o comandă sau o procedură în timpul desfăsurării
sale.
ACTIVE WINDOW
Fereastra activă. Într-un program sau sistem de operare care afisează mai multe ferestre,
fereastra în care se află cursorul, sau care este evidentiată si în care apare textul atunci
când tastati.
AGP (Advanced Graphic Port)
AGP este o conexiune de mare viteză între chipset si procesorul grafic. Facilitatea
esentială este interfata de mare viteză către memoria sistemului. Astfel, procesorul
grafic poate beneficia de memoria sistemului.
ALGORITHM
Algoritm. O procedură matematică sau logică de rezolvare a unei probleme. Un algoritm
este o metodă de a găsi răspunsul corect la o problemă dificilă prin împărtirea ei într-un
anumit număr de etape simple.
ALPHA BLENDING
Termen folosit în grafica 3D. Metoda de amestec a texturilor pentru a genera efecte,
cum ar fi reflectiile sau transparenta partială.
ALU
Unitate aritmetico-logică. Acea parte din CPU (unitatea centrală de procesare) care ia
toate deciziile unui microprocesor, pe baza calculelor matematice si a functiilor logice
pe care le execută.
ANALOG (ANALOGIC)
Analog. O reprezentare a modificării valorilor unei mărimi cu ajutorul unui indicator
ce poate varia continuu.
ANALOG DEVICE
Dispozitiv analogic. Un dispozitiv periferic al unui calculator care tratează informatia
în cantităti ce variază continuu si nu o digitizează în reprezentări discrete, digitale.
ANTI-ALIASING
Termen folosit în grafica 2D-3D. Cum imaginile digitale sunt formate din puncte, orice
segment care nu este perfect orizontal apare segmentat. Această tehnologie
prelucrează pixelii din zonele segmentate si le dă o culoare medie între fond si linia
respectivă.
ANTIVIRUS PROGRAM
Program antivirus. Un utilitar proiectat pentru a detecta si a înlătura virusi de calculator
din memorie si din discurile de stocare a datelor.
API (Application Programming Interface)
Un set de rutine care fac legătura între hardware (interfata grafică, procesor) si o
aplicatie (un joc, de exemplu). Producătorii pot astfel scrie o singură dată codul care
va functiona pe orice hardware.
ARHITECTURĂ
Structura fizică sau proiectul unui calculator si al componentelor sale.
ARHIVĂ
Un fisier comprimat cu scopul de avea o stocare eficientă din punct de vedere al spatiului
ocupat si care contine unul sau mai multe fisiere.
Manual de utilizare- FLAMINGO COMPUTERS
ARROW KEYS
Tastele cu săgeti; deplasează cursorul în directia indicată de săgeată de pe fiecare
tastă, un caracter, la stânga sau la dreapta, sau o linie, în sus sau în jos.
ASAMBLOR
Un program care transformă un fisier sursă, scris în limbaj de asamblare, în cod
direct executabil.
ASIGNA
A atribui.
AUTOCAD
Un program pentru proiectarea asistată de calculator (CAD) elaborat de AutoDesk si
utilizat pe scară largă pentru aplicatii CAD profesionale.
AUTOEXEC.BAT
Un fisier care se execută atunci când porniti sau initializati sistemul. Fisierul
AUTOEXEC.BAT include de obicei instructiuni PATH pentru a comunica sistemului
DOS unde să găsească programele de aplicatii si comenzile de instalare a unui
mouse, sau de operare a imprimantei. Aveti grijă să lăsati fisierul AUTOEXEC.BAT în
ordine si să păstrati o copie a lui într-un loc sigur. Dacă se întâmplă să îl stergeti din
greseală, puteti să-l copiati în directorul rădăcină al hard disk-ului.
AUTO-DIAL/AUTO-ANSWER MODEM
Un modem care poate genera tonul pentru formarea numărului de telefon al calculatorului
receptor si poate răspunde la telefon pentru a stabili legătura atunci când se primeste
un apel.
B
BACKGROUND
1.Fundal. 2.Pentru calculatoarele care pot executa mai mult de un task la un moment
dat, mediul în care task-urile (ca tipărirea unui document sau încărcarea unui fisier)
sunt realizate în timp ce utilizatorul lucrează cu o aplicatie în prim plan (foreground).
BACKUP
Salvare de sigurantă. O copie a programelor de aplicatie instalate, sau a fisierelor de
date pe care le-ati creat. Procedurile de salvare regulată sunt necesare, pentru
protejarea datelor.
BAD SECTOR
Sector defect. O zonă de pe o dischetă sau de pe un hard disk care nu va face
înregistrări sigure ale datelor. Dacă apare un sector defect după ce ati utilizat
discheta, puteti fi aproape sigur că datele din acel sector s-au pierdut.
BASIC
Un limbaj de programare de nivel înalt.
BENCHMARK PROGRAM
Program de stabilire a performantelor. Un program utilitar folosit pentru a măsura
viteza de prelucrare a unui calculator astfel încât performanta sa să fie comparată cu
cea a altor calculatoarelor.
BLIT RATE
Termen folosit în grafica 2D-3D. Viteza cu care procesorul grafic copiază o imagine din
memoria sistemului în memoria plăcii video.
BILINEAR FILTERNIG
Termen folosit în grafica 2D-3D. Este una dintre cele mai simple metode de a evita
efectul prin care, la apropierea de textură, calitatea acesteia scade. Această facilitate
face trecerea mai lină prin asignarea unei culori fiecărui texel, culoare formată din
media celor 4 culori ale texelilor din jur.
BINARY FILE
Fisier binar. Un fisier ce contine date sau instructiuni de program, într-un format ce
poate fi citit de calculator. Nu intrati în panică dacă deschideti un fisier cu nume
ciudat si vedeti o colectie de simboluri ciudate; probabil ati deschis un fisier binar.
10- 3 10-2 Manual de utilizare- FLAMINGO COMPUTERS
BIOS
Un set de rutine înscris în memoria permanentă (ROM) din calculatoarele compatibile
IBM PC. Aceste programe tratează operatiile de initializare si control la nivelul de jos
al echipamentelor, cum ar fi unitătile de disc, tastatura, monitorul.
BIT
Unitatea de informatie de bază într-un sistem de numerotare binar.
BItI DE CULOARE (8, 16, 24, 32)
Fiecare pixel de imagine este reprezentat printr-o culoare; 8 biti înseamnă 256 de
culori, 16 biti înseamnă 65.536 de culori, 24 de biti înseamnă 16.777.216 culori, 32 de
biti înseamnă acelasi număr de culori ca si 24 de biti, mai apărând 8 biti care definesc
transparenta. Cum omul nu poate diferentia mai mult de cca. 10.000.000 de culori, o
adâncime a culorii de 24 sau 32 de biti este considerată fotografică.
BOOTARE
Initializare. Initializarea unei rutine automate care sterge memoria, încarcă sistemul
de operare si pregăteste calculatorul pentru utilizare. După ce are loc o avarie sau
blocare a sistemului, de obicei trebuie să reinitializati calculatorul. Încercati mai întâi
să executati o initializare la cald (warm boot) apăsând Ctrl+Alt+Del sau folosind
butonul Reset (initializare la rece) pentru a reporni sistemul fără a solicita suplimentar
componentele electronice prin oprirea si repornirea alimentării.
C
CD-ROM
Dispozitiv de citire a datelor de pe un CD.
CD-BLANK
Mediul pe care se pot scrie date cu ajutorul unui CD-WRITER sau CD-ReWriter.
Operatia îl va transforma , cu ajutorul unui CD-ROM, într-un cd care contine date ce nu
mai pot fi sterse.
CPU
Unitate centrală de procesare. Partea internă a calculatorului pentru stocare de date,
prelucrare si cu circuite de control, inclusiv unitatea aritmetico-logică (ALU), unitatea
de control si memoria de tip ROM si RAM. ALU si unitatea de control sunt incluse cu
totul într-un circuit numit microprocesor.
CLIPPING
Operatie de eliminare a poligoanelor care nu sunt vizibile.
CLUSTER
Unitate de alocare. Pe o dischetă sau pe un hard disk, unitatea de bază în stocarea
datelor. O unitate de alocare include unul sau mai multe sectoare.
COMMAND.COM
În DOS, un fisier care contine procesorul de comenzi. Acest fisier trebuie să fie prezent
pe discul de pornire pentru ca DOS să ruleze.
CONFIG.SYS
În DOS, un fisier text ASCII din directorul rădăcina care contine comenzile de configurare.
DOS consultă acest fisier la pornirea sistemului.
CONTROLLER
Vezi interface.
COMPILATOR
Un program care citeste instructiunile scrise într-un limbaj de programare, ce poate fi
citit de un operator uman, si le traduce într-un program executabil, ce poate fi citit
de calculator.
CONFLICT
Apare când două dispozitive îsi dispută o resursă comună, prin resursă întelegîndu-se
întrerupere (IRQ), adresă sau DMA.
Glosar
COPROCESOR
Un circuit integrat (în prezent inclus în microprocesor) care se ocupă cu operatiile de
prelucrare în virgulă mobilă.
D
DEFRAGMENTARE
O procedură în care toate fisierele de pe un hard disk sunt rescrise pe disc astfel încât
toate părtile unui fisier sunt scrise pe sectoare contigue.
DEMO
Demonstratie. O prezentare animată sau o versiune preliminară a unui program pe
calculator distribuită gratis cu scopul de a aduce la cunostinta potentialilor utilizatori
functiile programului.
DESKTOP
Suprafata de lucru pe ecranul calculatorului. Interfata grafică prin care sistemul de
operare pune la dispozitia utilizatorilor un mediu de lucru electronic. În Windows,
acest termen se referă la fundalul ecranului, pe care apar ferestre, pictograme si
casete de dialog.
DESKTOP PUBLISHING
Tehnoredactare. Utilizarea calculatorului personal ca sistem de productie pentru
crearea textelor si graficii de calitate poligrafică.
DEVICE
Dispozitiv. Orice componentă hardware sau periferic, cum ar fi o imprimantă, modem,
monitor sau mouse, care poate receptiona si/sau transmite date.
DHCP
Serviciu de retea ce permite alocarea adreselor TCP/IP în retele gestionate de servere
Windows NT 4.0.
DIAL-UP
Procedeu de conectare a două calculatoare prin intermediul a două modemuri si a
unei linii telefonice.
DIGITIZING TABLET
Digitizor. În proiectarea asistată pe calculator, un dispozitiv periferic care măsoară de
obicei 12X12 sau 18X8 inch si 1/2 inch grosime, folosit împreună cu un indicator
numit cursor pentru a converti grafica, precum imagini si desene, în date digitale ce
pot fi prelucrate de un calculator. Localizarea cursorului pe digitizor este detectată
magnetic printr-o retea de fire înglobata în el si pozitia sa este urmărită pe ecran.
Direct3D
Un API inclus în DirectX special pentru grafica 3D. În prezent (Direct X 6.0) include
suport pentru multe plăci grafice, cât si pentru K6-2 3D now!. Folosit atât pentru
jocuri, cât si pentru alte aplicatii care necesită 3D.
DIRECTX
Un set de drivere de Windows care are scopul de a usura programarea, prin oferirea
unui set de functii de nivel înalt, prin această metodă obtinându-se compatibilitate la
nivel hardware prin izolarea aplicatiilor de programare la nivel fizic a driverelor.
DMA
Direct Memory Acces - Acces direct la memorie, prin care se execută transferuri de
date directe între un periferic si memoria de lucru, fără interventia procesorului.
DOWNLOAD
Transferul copiei unui fisier de la un calculator aflat la distantă, pe un disc din
calculatorul Dvs., folosind legăturile de comunicatii pentru date.
DRIVER
Program care contine informatiile necesare unui program să opereze cu un periferic
precum o placă video sau o imprimantă.
10- 5 10-4 Manual de utilizare- FLAMINGO COMPUTERS
E
ELECTRONIC MAIL
Posta electronică. Utilizarea unei retele pentru a transmite si a receptiona mesaje. Se
mai numeste si e-mail.
EMM
Expanded memory manager - un program utilitar care gestionează memoria
expandată dintr-un calculator compatibil IBM.
EMS
Memorie expandată. O metodă de a trece dincolo de bariera de memorie de 640K prin
transferul programelor si datelor în si din memoria principală în pagini sau bancuri
de 64K.
EXE
O extensie ce indică faptul că un fisier DOS (sau Windows) este un program direct
executabil.
EXTENDED MEMORY
Memorie extinsă. Zona de memorie de peste 1M (1024K).
EXTENSIE
Un sufix adăugat la numele unui fisier ce descrie formatul sau continutul fisierului;
trebuie să fie precedată de un punct.
F
FAT
File allocation table - tabela de alocare a fisierelor. Unul sau mai multe clustere ce
gestionează datele aflate pe o unitate de disc, continând modul în care sunt stocate
fisierele în unităti de alocare diferite. Cu alte cuvinte, este un index al ordinii în care
sunt legate unitătile de alocare pentru a alcătui un fisier.
FATAL ERROR
Eroare fatală. O eroare de prelucrare în urma căreia programul nu se poate relua
(uneori necesită repornirea calculatorului).
FAX MODEM
Dispozitiv ce permite conectarea la distantă prin linia telefonică cu un alt calculator
care posedă fax modem, sau cu un fax obisnuit.
FILE
Fisier. Un document sau o altă colectie de informatii stocate pe un disc si identificat
printr-un nume unic.
FILE ATTRIBUTE
Atribut de fisier. O proprietate care contine starea fisierului: read-only (numai citire),
archive (arhivă), hiden (fisier ascuns) sau system (fisier al sistemului de operare).
FILE SERVER
Într-o retea locală, un calculator personal care stochează pe hard disk-ul lui
programele de aplicatii si fisierele de date pentru toate statiile de lucru din retea.
FILL
1.A completa. În programele de calcul tabelar, o operatie ce constă în introducerea
aceluiasi text sau valoare într-o arie de calcul.
2.Termen folosit în grafica 2D-3D. În termeni grafici reprezintă operatia de umplere cu
o culoare sau textură.
Fill Rate
Termen folosit în grafica 2D-3D. Viteza cu care procesorul grafic poate umple un
poligon cu pixeli colorati.
Glosar
FIND
A căuta. În Windows este o comandă de căutare după diverse criterii (nume, tip, ora
creării, perioada creării, dimensiune s.a.) fisiere sau directoare.
FLATBED SCANNER
Scanner plat. Un scanner cu o suprafată plană de scanare, de format A4 sau chiar mai
mare.
FLICKER
Pâlpâire. O distorsiune vizibilă care are loc atunci când monitorul foloseste o
frecventă mică de reîmprospătare sau când o imagine este redată întretesut.
FLOPPY DISK
Dischetă. Un mediu amovibil si foarte folosit pentru stocarea datelor, care utilizează
un disc flexibil cu acoperire magnetică, cu capacitatea uzuală de 1,44M si
dimensiunea de 3 1/2 inch.
FOGGING
Termen folosit în grafica 2D-3D. Este efectul prin care obiectul se vede încetosat; în
general este un efect atmosferic. Este folosit si pentru a scăpa de desenarea detaliilor.
FOLDER
Dosar. În programul WINDOWS 95, o reprezentare pe suprafata de lucru a unui
director în care puteti plasa fisiere astfel încât afisarea acestora să nu producă
supraaglomerarea ecranului.
FONT
O colectie completă de litere, semne de punctuatie, cifre si caractere speciale cu un
stil de caracter, grosime, pozitie si dimensiune.
FOOTER
Subsolul paginii unui document.
FOREGROUND TASK
Taskul principal. Într-un calculator cu capacitatea de multitasking, sarcina ce este
executată în fereastra activă.
FORMAT
1. Aranjarea informatiilor pentru a fi stocate, tipărite sau afisate.
2. Formatul dischetelor si al hard disk-urilor este structura magnetică realizată de
utilitarul de formatare.
3. Într-un document, formatul include marginile, fontul si alinierea folosite pentru text,
antetul, subsolul paginii, numerotarea paginilor si felul în care sunt afisate numerele.
4. Într-un program de gestionare a bazelor de date, formatul este aranjarea fizică a
numelor de câmpuri si a câmpurilor de date într-un formular de introducere a datelor
pe ecran.
5. Când informatia este salvată sub forma unui fisier, formatul este o structură
particulară ce poate contine informatia de control a imprimantei sau o metodă
specifică de stocare a imaginilor grafice.
FORTRAN
Un limbaj de programare de nivel înalt, folosit până nu de mult în aplicatiile stiintifice,
matematice si tehnice.
FRAME
Cadru, chenar.
FTP
File Transfer Protocol. Protocol Internet utilizat la transferul fisierelor.
FULL DUPLEX
Un protocol de comunicatii asincrone, în care canalul de comunicatii poate transmite
si receptiona semnale în acelasi timp.
10- 7 10-6 Manual de utilizare- FLAMINGO COMPUTERS Glosar
G
GENERAL MIDI
În multimedia, un standard care defineste un set de 96 de sonorităti standard ce
corespund instrumentelor muzicale traditionale si un set suplimentar de sonorităti ce
corespund instrumentelor nemelodice de percutie.
GIF
Un format de fisier bitmap, descris prin puncte.
GRAPHICS MODE
Modul grafic. Un mod de afisare în care tot ce este pe ecran, inclusiv text si grafică,
este trasat folosind pixeli (puncte).
GREEN PC
Un sistem de calcul realizat pentru a functiona cu consum redus de energie.
GUI
Graphical user interface - Interfata grafică cu utilizatorul. Reprezentarea prin
pictograme a caracteristicilor unui program.
H
HARD DISK
Disc dur. Un mediu de stocare ce foloseste mai multe discuri rigide acoperite cu un
material cu sensibilitate magnetică si închis împreună cu capetele de citire/scriere,
într-un mecanism închis ermetic.
HARDWARE
Componentele electronice, plăcile, perifericele si echipamentele care alcătuiesc un
sistem de calcul.
HAYES
Set standard de instructiuni folosit pentru comanda modemurilor.
HEADER
Antet. Partea de sus a unui document.
HERTZ(HZ)
Unitate de măsură a mărimilor pulsatorii. Reprezintă numărul de cicluri pe secundă.
HIDDEN FILE
Fisier ascuns. Un fisier cu acest atribut activat nu este afisat când se vizualizează un
director cu comanda <DIR>.
HIGH-LEVEL FORMAT
Formatare la nivel logic. O operatie de formatare care crează înregistrarea de
initializare a sistemului, tabela de alocare a fisierelor si directorul rădăcină de pe un
disc.
HIGH MEMORY AREA (HMA)
Zona superioară de memorie situată în primii 64K de memorie extinsă peste 1M.
HIMEM.SYS
Un program driver sub DOS, care configurează memoria extinsă si superioară astfel
încât programele să poată avea acces la ea.
HTML
Format de fisier ce permite crearea documentelor complexe (texte si grafică) cu
posibilitatea efectuării unor legături locale sau la distantă, via Internet.
HTTP
Protocol utilizat pentru transmiterea via Internet a fisierelor utilizând formatul HTML.
I
IMAP
Protocol folosit de mesageria electronică, ce permite gestionarea e-mail-ului direct pe
server-ul de mesagerie electronică.
IMPRIMANTA
Dispozitiv ce transferă informatia vizualizată pe monitor pe un suport material (hârtie,
calc, folie transparentă).
INTERFACE
Interfată. Legătura între două dispozitive hardware, două aplicatii, sau între un
utilizator si programele de aplicatie, cu ajutorul căreia se obtine un schimb corect de
date.
INTERNET
Un sistem de retele de calculatoare interconectate, extins în toată lumea, care
înlesneste serviciile de comunicare a datelor, cum ar fi deschiderea unei sesiuni de
lucru de la distantă, transferul de fisiere, posta electronică si grupul de discutii.
Internet este o cale de a conecta retelele existente de calculatoare, care extinde mult
posibilitătile fiecărui sistem participant.
IRQ
Interrupt request lines: liniile de cerere a întreruperilor. Linii fizice prin care
perifericele (cum sunt imprimantele sau modemurile) pot obtine atentia
microprocesorului când echipamentul este gata de a transmite sau receptiona date.
ISP
Internet Service Provider - organizatie care se ocupa cu furnizarea de servicii de acces
la internet, utilizând diverse medii de comunicatie: dial-up, linii închiriate, CATV.
J
JAZZ
Dispozitiv de stocare a datelor, cu o rată mare de transfer, cu discuri de 1 sau 2GB,
folosit în special la transportul unui volm mare de date.
JOYSTICK
Un dispozitiv de comandă larg utilizat, ca o alternativă la tastatură, pentru jocurile pe
calculator.
K
KEYBOARD
Tastatura. Dispozitiv de intrare ce oferă un set de taste alfabetice, numerice, de
punctuatie, cu simboluri si de control.
L
LIGHTING
Termen folosit în grafica 2D-3D. Procedeul de iluminare a obiectelor pentru a creste
realismul.
1. Lumină omnidirectională: lumina asemănătoare cu cea a unui bec.
2. Spot: lumina este directionată către portiuni de obiect.
3. Lumina de ambient: o lumină difuză în spatiul 3D.
LOGICAL DRIVES
Unităti virtuale, create cu ajutorul unui soft special.
LOST CLUSTER
Unitate de alocare pierdută. O unitate de alocare ce ramâne pe disc, chiar dacă tabela
de alocare a fisierelor (FAT) nu contine vreo înregistrare a legăturii sale cu un fisier.
Unitătile de alocare pierdute pot să apară când se opreste calculatorul (sau se
întrerupe alimentarea cu tensiune), sau încearcă să execute alte operatii în timp ce
10- 9 10-8 Manual de utilizare- FLAMINGO COMPUTERS
fisierul este scris.
LOW-LEVEL FORMAT
Formatare la nivel fizic. Definirea locatiilor fizice ale pistelor magnetice si sectoarelor
de pe un disc. Această operatie, uneori numită formatare fizică, este diferită de
formatarea de nivel înalt, care stabileste sectiunile în care sunt stocate fisierele de
sistem DOS si care înregistrează zonele libere si folosite ale discului.
LPT
În DOS, numele unui dispozitiv care se referă la un port paralel la care puteti conecta
imprimante paralele.
M
MASTER-BOOT
Denumeste primul sector fizic de pe hard disk, care contine tabela de partitii.
MAGNETIC DISK
Disc magnetic. În stocarea datelor, mediu de stocare cu acces aleatoriu, care este cea
mai răspândită metodă de stocare si regăsire a programelor de calculator si a
fisierelor de date.
MAGNETIC TAPE
Bandă magnetică.
MAIL BOX
Căsuta postală. În posta electronică, similar cu o căsută postală obisnuită. Aici se
păstrează toate mesajele, până sunt citite si sortate de posesorul cutiei postale.
MAINFRAME
Sistem mainframe. Un calculator cu mai multi utilizatori, proiectat pentru a satisface
cerintele de lucru pe calculator ale marilor organizatii.
MICROPROCESOR
Un circuit integrat care contine unitatea aritmetico-logică (ALU) si unitatea de
comandă a unitătii centrale de prelucrare (CPU).
MIP MAPPING
Termen folosit în grafica 2D-3D. Este o tehnică de îmbunătătire a calitătii obiectelor
3D; foloseste aceeasi textură la diferite rezolutii, mergând pe principiul că dacă
obiectul este departe, nu are sens să facă tot calculul pentru o textură de rezolutie
înaltă.
MOD DE AFIȘARE
1. Wireframe: reprezentarea obiectelor utilizând linii pentru muchiile poligoanelor.
2. Flat Shaded: fată de Wireframe, obiectele au fetele umplute, dar au aspect de fatetat
(nu se face o trecere usoară între 2 fete, contrast puternic).
3. Smooth Shade: fată de Flat Shaded face o trecere usoară, mai naturală între fete;
necesită calcul intens.
4. Smooth Texture: fetele sunt acoperite cu texturi, trecerile sunt line; necesită calcul
intensiv si memorie multă.
MODEM
Dispozitiv folosit în interconectarea telefonică a calculatoarelor pentru a face transfer
de programe si date si pentru a avea acces la serviciile on-line de informatii.
MONITOR
Dispozitivul care produce afisarea pe ecran a unei imagini, pe baza unor semnale
furnizate de placa video.
MOTHERBOARD
Placa de bază.
MOTOR
Colectie de rutine, dintr-un pachet software, care se ocupă cu grafica 3D.
MOUSE
Dispozitiv de intrare, echipat cu două sau mai multe butoane de comandă, proiectat
Glosar
pentru a fi deplasat pe un suport (pad), în apropierea tastaturii. Când mouse-ul se miscă,
circuitele sale transmit semnale care deplasează corespunzător un indicator pe ecran.
MS DOS
Sistemul de operare standard, pentru un singur utilizator, destinat calculatoarelor IBM
si compatibile IBM. MS DOS este un sistem de operare bazat pe linii de comenzi, care
solicită introducerea de comenzi, argumente si sintaxă, pentru a fi utilizat cu succes.
MULTIMEDIA
O metodă ce are la bază calculatorul, de prezentare a informatiilor folosind mai multe
mijloace de comunicare (cum e textul, grafica si sunetul) si care pune accentul pe
interactivitate. Configuratia pentru un sistem multimedia contine o unitate CD-ROM,
o placă de sunet, boxe si microfon.
MULTITASKING
Executarea mai multor programe în acelasi timp pe un sistem de calcul.
N
NETWORK
Retea. Un sistem fizic de comunicatii, care are ca scop schimbul de date dintre două
sau mai multe calculatoare, creat prin conectarea fizică a acestora.
NON-INTERLACED MONITOR
Monitor fără întretesere. Un monitor de calculator, care nu foloseste tehnica de
împrospătare a ecranului numită întretesere, astfel poate afisa imagini cu rezolutie
mare, fără pâlpâire sau dungi.
NUMERIC KEYPAD
Tastele numerice. Un grup de taste aranjate precum tastele unui calculator de
buzunar, de obicei localizate în partea dreaptă a unei tastaturi. Tastele numerice sunt
realizate pentru o introducere rapidă a datelor numerice.
NUM LOCK KEY
Tasta Num Lock. O tastă cu doua stări care blochează tastele numerice într-un mod în
care puteti introduce numere. Atunci când tasta Num Lock este activă, se dezactivează
functia de deplasare a cursorului. Pe tastaturile compatibile IBM PC, tastele numerice
sunt etichetate cu sageti si cifre. Puteti folosi aceste taste pentru a deplasa cursorul
sau pentru a introduce numere. Tasta Num Lock comută tastele numerice între aceste
două moduri.
O
OpenGL
Un API folosit în special în domeniul statiilor de lucru 3D. Este folosit de asemenea si
în multe jocuri.
OPERATING SYSTEM
Sistem de operare (SO). Un program de control principal pentru un calculator, care
coordonează functiile interne ale calculatorului si oferă mijloacele de control asupra
operatiilor calculatorului. Cele mai răspândite sisteme de operare pentru
calculatoarele personale sunt MS-DOS, OS/2, Macintosh OS , UNIX , NOVELL ,
WINDOWS 95 , WINDOWS NT.
OPTICAL CHARACTER RECOGNITION (OCR)
Recunoasterea optică a caracterelor. Recunoasterea cu ajutorul calculatorului a
textelor tipărite sau scrise la masină. Folosind programele OCR împreună cu un
scaner, puteti să convertiti o pagină tipărită în text.
OVERWRITE
A suprascrie. A scrie date în aceeasi zonă în care sunt stocate alte date , distrugând
datele initiale.
10-11 10-10 Manual de utilizare- FLAMINGO COMPUTERS
P
PARALLEL PORT
Port paralel. Un tip de conectare pentru fluxul de date sincron, de mare viteză, prin
linii paralele la un dispozitiv, de obicei o imprimantă paralelă. Puteti configura
sistemul calculatoarelor compatibile IBM PC cu trei porturi paralele. Numele
echipamentelor folosite de DOS sunt LPT1, LPT2 si LPT3 (LPT este prescurtarea de la
line printer). Echipamentul numit PRN este acelasi lucru cu LPT1.
PARALLEL PRINTER
Imprimantă paralelă. O imprimantă realizată pentru a fi conectată la portul paralel al
calculatorului.
PASSWORD
Parolă. Un instrument de sigurantă folosit pentru a identifica utilizatorii autorizati ai
unui program de calculator sau retea de calculatoare si pentru a defini drepturile lor,
cum sunt permiterea numai a citirii, a citirii si a scrierii sau a copierii fisierelor.
PASSWORD PROTECTION
Protectia prin parolă. O metodă de a limita accesul la un program, fisier, calculator
sau o retea solicitând introducerea unei parole. Unele programe permit protejarea
fisierelor prin parolă pentru a nu fi citite de altii, dar aveti grijă să memorati parola.
PATH
Cale. În DOS, drumul pe care îl urmează sistemul de operare pentru a găsi un program
executabil păstrat într-un subdirector.
PCMCIA SLOT
Soclu PCMCIA. Un conector din spatele unui calculator notebook, realizat pentru a
accepta cuple conform standardelor PCMCIA. Aceste socluri pot fi folosite pentru a
conecta echipamente compatibile PCMCIA, cum sunt modemurile si plăcile de
memorie.
PARTITION
Partitie. O sectiune a zonei de stocare de pe un hard disk. O partitie este creată în
timpul pregătirii initiale a hard disk-ului, înainte ca discul să fie formatat.
PERSPECTIVE CORRECTION
Termen folosit în grafica 2D-3D. Corectează texturile pentru a se ajusta din punctul de
vedere al perspectivei. Necesită un calcul foarte laborios.
PIXEL
PI(X)cture ELement - cea mai mică unitate pe care o poate afisa placa video.
PLACA VIDEO
Vezi video card.
PLACA DE SUNET
Subansamblu ce permite redarea sunetelor din format digital in unde acustice.
POLIGON
Formă geometrică închisă de cel putin 3 segmente (triunghiul). Majoritatea obiectelor
3D sunt formate din poligoane.
POP3
Protocol internet folosit de mesageria electronică.
PORT
O interfată care coordonează si sincronizează fluxul de date dintre unitatea centrală
de prelucrare si echipamentele externe, precum imprimantele si modemurile.
PROCESOR
Vezi microprocesor.
PROGRAM
O secventă de biti recunoscută de procesor ca fiind instructiuni valide care urmăresc
obtinerea unui scop.
PRINTER
Imprimantă. Un periferic pentru calculatoare, realizat pentru a tipări pe hîrtie texte si
grafică generate pe calculator. Imprimantele variază prin calitatea lor, viteza,
zgomotul, capacitătile grafice, fonturile interne si utilizarea hîrtiei.
PRINTER DRIVER
Driver de imprimantă. Un fisier ce contine informatiile de care are nevoie un program
pentru a tipări un document pe o anumită marcă sau model de imprimantă.
PRINTER PORT
Port de imprimantă.
Q
QUIT

A iesi dintr-un program. A iesi corespunzător dintr-un program, astfel încât selectările
de configuratie si datele să fie salvate corect.
R
RAM

Random Access Memory. Memoria de lucru a calculatorului, aici se stochează
temporar programe si date în timpul prelucrării de către procesor.
REBOOT
Reinitializare. A reporni un calculator. Reinitializarea este necesară adesea după o
blocare a sistemului. În cele mai multe cazuri puteti reporni sistemul de la tastatură,
dar blocajele serioase pot avea nevoie de o reinitializare hardware. Pentru o
reinitializare hardware, trebuie să apăsati butonul de reinitializare (Reset).
RENDERING
Termen folosit în grafica 2D-3D. Procesul prin care este interpretat fiecare obiect si
sursa de lumină pentru crearea imaginii finale.
1. Flat Render: crează suprafete poligonale cum ar fi muchiile bine definite, de o
singură culoare. Este o metoda rapidă, dar imaginea nu este prea realistă.
2. Gouraud Shading: foloseste o trecere lină a culorilor la muchii. Este un procedeu
mai realist, dar care necesită calcul mai intensiv.
3. Phong Shading: este o metodă cu rezultate mai realiste, dar care are nevoie de
putere de calcul foarte mare.
4. Ray Tracing: cel mai înalt nivel de rendering. Rezultatul este foarte realist, redă
chiar si reflexii si refractii.
RESOLUTION
Rezolutie. O masură, de obicei exprimată în puncte liniare pe inch (dpi), pe orizontală
si pe verticală.
REtEA
Vezi network
S
SAVE

A salva, a transfera date din memoria volatilă (RAM) a calculatorului, unde este
vulnerabilă la stergere, pe un suport de stocare cum este o unitate de disc.
SHORTCUT KEY
Comandă rapidă. Combinatie de taste care oferă un acces direct, rapid la o comandă
sau o casetă de dialog, sărind peste meniurile intermediare.
10-13 Glosar 10-12 Manual de utilizare- FLAMINGO COMPUTERS
SCANDISK
Program care are rolul de a verifica si repara (pe cât posibil) integritatea datelor de pe
dispozitivele de stocare (hard disk, disketă, zip-disk, jazz-disk...)
SCANNER
Dispozitiv periferic ce transformă o imagine sau un text într-o formă digitală, care
poate fi prelucrată ulterior cu ajutorul unor programe de grafică sau OCR.
SCREEN SAVER
Program de protectie a ecranului. Un program utilitar care prelungeste viata
monitorului, schimbând afisarea de pe ecran când calculatorul stă mai mult timp
pornit si nefolosit.
SCSI
Small computer system interface. O interfată ce contine o magistrală completă de
extensie în care se pot monta dispozitive, cum ar fi unitatile de hard disk, cd-rom,
scanner si imprimantele laser etc.
SLOT
Conector.
SOFTWARE
Programe de sistem, utlitare sau de aplicatii exprimate într-un limbaj ce poate fi citit
de calculator.
SPECULAR HIGHLIGHTS
Termen folosit în grafica 2D-3D. Reflectiile anumitor obiecte, de exemplu o bilă
metalică.
SPRITE
Un obiect grafic care poate fi mutat pe fundal (de ex. pointer-ul mouse-ului).
STORAGE
Stocarea datelor. Păstrarea instructiunilor de program si a datelor în calculator, astfel
încât informatiile să fie disponibile prelucrării.
SUPER VGA
O versiune îmbunătătită pentru standardul de afisare Video Graphics Array (VGA)
care poate afisa cel putin 800 de pixeli pe orizontală si 600 de linii verticale si până la
1280 de pixeli pe 1024 linii în 16, 256 sau 16,7 milioane de culori afisate simultan.
SWAP FILE
Fisierul memoriei virtuale. Un fisier mare, ascuns, creat de Microsoft Windows, folosit
la stocarea instructiunilor de program si a datelor care nu au loc în memoria cu acces
aleatoriu (RAM) a calculatorului.
SYSTEM DISK
Disc de sistem. Un disc ce contine fisierele sistemului de operare necesare pornirii
calculatorului.
SYSTEM FILE
Fisier sistem. Un fisier program sau cu date, care contine informatii de care are nevoie
sistemul de operare, ce se deosebeste de fisierele program sau cu date care sunt
folosite de programele de aplicatie.
SYSTEM TIME
Ora sistemului. Ora păstrată de sistemul de calcul si actualizată în timpul functionării
sistemului.
SYSTEM UNIT
Unitatea sistemului. Carcasa în care se află circuitele interne de procesare ale
calculatorului, incluzând sursa de alimentare, placa de bază, unitătile de disc, plăcile
montate si un difuzor.
SISTEM DE OPERARE
Vezi Operating System
T
TABELA DE PARTITII
Zona aflată pe master-boot care oferă informatii sistemului de operare asupra
partitionării hard discului.
TASTATURA
Vezi Keyboard.
TAPE DRIVE
Unitate de bandă. Un echipament pentru stocarea datelor, care foloseste o bandă
magnetică si care este utilizat de obicei pentru salvări de sigurantă.
TCP/IP
Protocolul ce stă la baza INTERNET-ului, bazat pe adrese unice pentru fiecare
calculator, alocate static sau dinamic.
TEMPORARY SWAP FILE
Fisier temporar de memorie virtuală, vezi Swap file.
TEXEL
Termen folosit în grafica 2D-3D. TEXture ELement - un pixel care face parte dintr-o
textură.
TEXTURE
Termen folosit în grafica 2D-3D. O imagine de tip bitmap care oferă unui material o
imagine realistă.
TEXTURE MAPPING
Termen folosit în grafica 2D-3D. Procedeu de asignare a unor atribute de material
unui obiect. Înainte de aceasta, obiectul are fete poligonale de o singură culoare pe
fată, pentru a da realism imaginii.
TONER
Pulbere de grafit foarte fină, cu proprietati electrostatice, folosită la imprimarea laser.
TOWER CASE
Carcasă de tip tower. O unitate de sistem de calcul proiectată să stea pe verticală (pe
podea) si nu pe orizontală (pe birou). Carcasele verticale au de obicei mai mult loc
pentru accesorii decât cele de birou si permit amplasarea componentelor
zgomotoase, a ventilatoarelor de răcire si a hard disk-urilor, departe de zona de lucru
din jur. Un avantaj major al unei carcase verticale este că, ea fiind amplasată pe
podea, monitorul este pe birou la nivelul ochilor sau mai jos. Se permite astfel o
pozitie naturală a capului si a gâtului în timpul lucrului.
TRANSFORM
Operatie care alterează pozitia , dimensiunea sau orientarea unui obiect.
TRANSFER RATE
Viteza de transfer. Numărul de octeti de date care pot fi transferati pe secundă.
TRILINEAR FILTERING
Este o metodă mai evoluată decât filtrarea biliniară, pentru generarea realistă a
obiectelor care se miscă pe diferite texturi.
TUTORIAL
Program de învătare. O formă de instruire în care utilizatorul este ghidat pas cu pas
spre utilizarea unui anumit program.
U
UNDO

A anula o comandă. O comandă de program care readuce programul si datele în
starea în care erau înainte de a da ultima comandă sau de a initia ultima actiune.
Comenzile de anulare permit răsturnarea efectelor catastrofice des întâlnite în urma
unei comenzi gresite.
10-15 10-14 Manual de utilizare- FLAMINGO COMPUTERS
UNITATE DE DISK
Se foloseste cu un accesoriu - discheta, si foloseste la transportul informatiilor.
UPGRADE
A moderniza. A cumpăra o nouă versiune a unui program sau o versiune mai recentă
si mai puternică a unui calculator sau periferic.
UPS (UNINTERRUPTIBLE POWER SUPPLY)
Sursă de tensiune neîntreruptibilă. Un acumulator care, încărcat în timpul functionării
calculatorului, intră în actiune când se opreste tensiunea de la retea si oferă o
alimentare timp de 10 minute sau mai mult. Variantele SMART UPS oferă
monitorizarea resurselor UPS-ului, având si posibilitatea de auto power off (salvează
si închide toate aplicatiile, atunci când energia înmagazinată în acumulator scade sub
un anumit prag).
V
VIDEO CARD
Placa video - subansamblu ce oferă un semnal înteles de monitor pentru a-l
transforma într-o imagine.
VIDEO GRAPHICS ARRAY (VGA)
Un standard de afisare grafică descrisă prin puncte. Adaptoarele VGA si monitoarele
analogice afisează simultan 256 de culori cu variatie continuă, cu o rezolutie de 640
de pixeli pe orizontală pe 480 de linii pe verticală.
VIDEO RAM
Memorie RAM video.
VIRTUAL MEMORY
Memorie virtuală. O metodă de extindere a dimensiunii aparente a memoriei cu acces
aleatoriu (RAM) a calculatorului, folosind o parte din memoria externă.
VIRTUAL MEMORY MANAGEMENT
Gestionarea memoriei virtuale. Se ocupă cu operatiile ce privesc memoria virtuală la
nivelul sistemului de operare si nu la nivelul aplicatiei. Multe dintre programele de pe
calculatoarele personale folosesc memoria virtuală. Atunci când calculatorul nu are
suficientă memorie pentru a stoca toate instructiunile de program si datele,
programul crează automat un fisier temporar de memorie virtuală (swap file) si pune
datele sau instructiunile pe disc.
VIRTUAL REALITY
Realitate virtuală. Un sistem de calcul care poate da utilizatorului iluzia unei lumi
generate pe calculator si a posibilitătii de a călători în voie prin aceasta lume.
Utilizatorul poartă o pereche de ochelari speciali (HMD) care afisează o imagine
stereoscopică si o mănusă cu senzori, care îi permit "manipularea" obiectelor în
mediul virtual.
VIRUS
Un program creat cu scopul de a face o glumă sau un sabotaj, care se autoreproduce,
atasându-se altor programe si executând operatii nedorite si uneori de distrugere.
W
WINDOW
Fereastră. Un cadru dreptunghiular, pe ecran, cu ajutorul căruia se poate vizualiza un
document, o foaie de calcul, o bază de date, un desen sau o aplicatie.
WINDOWS
Glosar
Sistem de operare produs de Microsoft. Sunt mai multe variante, versiunile primare
fiind însă Windows 95 si Windows NT.
WINDOWS APPLICATION - aplicatie Windows. O aplicatie care poate rula
numai în cadrul mediului Microsoft Windows, profitând din plin de interfata
Windows, capacitatea sa de a afisa pe ecran fonturi si grafică si de a face schimb
dinamic de date între aplicatii.
WORKSTATION
Statie de lucru. Într-o retea locală, un calculator de birou pe care rulează programe de
aplicatie si care servesc ca punct de acces la retea.
Z
Z-BUFFERING
Termen folosit în grafica 2D-3D. Termen folosit în apligatiile grafice 3D. În loc să se
folosească doar pozitionarea x-y este folosit si un buffer care stochează adâncimea
obiectului, numit Z-Buffer.
ZMODEM
Un protocol de transfer asincron al fisierelor pentru calculatoarele personale, care
înlesneste o transmisie fără erori a fisierelor de pe calculator prin sistemul telefonic.
ZOOM
A mări o fererestră sau o parte a unui document sau a unei imagini.
ZIP
1. Dispozitiv de stocare care are discuri cu o capacitate de 100MB. Este produs de
Iomega
2. Extensia si totodată numele unui program de arhivare foarte folosit, utilizează
nume lungi de fisiere si are viteză mare la arhivare/dezarhivare.

 

Portal www.bluewaveportal.3x.ro Personal www.bluewavepersonal.3x.ro Computers www.bluewavecomp.3x.ro   

Home | What's New | Products | WebDesign | Service | Link

Questions or problems regarding this web site should be directed to bluewave@xnet.ro.
Copyright © 2003
Blue Wave. All rights reserved.
Last modified: 09/09/03.