







| |

Calculatorul sub lupă
1.1 Prezentare generală...
1.2 ...si în detaliu
- - monitorul
- - procesorul
- - placa de bază
- - chipset-ul
- - SIMM-ul
- - Hard-Disk-ul
- - placa video
- - imprimanta
- - fax-modem-ul
- - CD-ROM-ul
- - scanner-ul
- - placa de sunet
- - unităti backup
- - placa de captură video
1.1.PREZENTARE GENERALĂ …
Componentele unui calculator sunt în cea mai mare parte comune pentru marea
majoritate a calculatoarelor, acestea putând fi extinse între limite, până nu
demult, foarte greu de imaginat.
Să vedem ce contine o astfel de configuratie minimală (entry-level system),
necesară si suficientă pentru buna functionare a unui calculator.
: Monitorul (sau display-ul) - dispozitivul pe care
utilizatorul poate vizualiza în mod dinamic informatiile.
: Tastatura si mouse-ul - prin care informatiile (date sau
comenzi) pot fi introduse în calculator.
: Unitatea Centrala - partea cea mai complexă a calculatorului;
Din ce se compune aceasta din urmă?
: Microprocesorul - "creierul " calculatorului - este un
circuit integrat ale cărui functii sunt extrem de complexe, începând cu
prelucrări aritmetice si logice ale informatiei, stocarea temporară a acestora
si continuând cu coordonarea tuturor celorlaltor componente. Tendinta generala
este ca microprocesorul să fie cât mai mult degrevat de această ultimă functie,
creându-se circuite specializate pentru aceasta.
: Memoria internă (RAM) - este memoria în care se încarcă
programele lansate în executie la un moment dat, precum si datele prelucrate de
acestea. La oprirea calculatorului aceasta îsi pierde continutul.
: Placa de bază (motherboard) - contine soclul în care se
montează microprocesorul, soclurile pentru memoria RAM, memoria cache externă,
controller-ele pentru unitătile de memorie externă (FDD si HDD), interfata
pentru porturile de comunicatie serială si paralelă, chip-urile care controlează
bus-urile ISA si PCI, precum si BIOS-ul.
: Memoria externă - este folosită în stocarea permanentă a
informatiei (date si programe), folosind pentru aceasta un mediu magnetic (în
cazul floppy-disk-ului sau al discului flexibil, suportul este un disc de
celuloid, iar în cazul hard disk-ului - discul dur, suportul fiind format din
unul sau mai multe discuri metalice).
: FDD-ul are o capacitate de stocare mai mică, valoarea uzuală
fiind de 1.44 MB. Principala caracteristică a acestui dispozitiv o constituie
amovibilitatea mediului de stocare (adică, posibilitatea de a fi transportat
doar suportul informatiei în scopul transferării sau arhivării acestor
informatii).
În ultimii ani s-au afirmat câteva standarde noi: 2.88 MB la IBM, 120 MB,
sustinut de Compaq, si 100 MB lansat de IOMEGA, varianta cea mai răspandită în
acest moment.
: HDD-ul are o capacitate de stocare mult mai mare, valoarea
uzuală fiind la ora actuală de ordinul gigaoctetilor. În acest dispozitiv sunt
stocate toate programele precum si majoritatea datelor utilizate, indiferent că
ele reprezintă text, numere, grafice, sunete, animatii sau filme.
: Carcasa, bineînteles, este cea care "tine" laolaltă toate
componentele. Ea contine toate accesoriile necesare pentru a permite montarea
celorlaltor componente în interiorul ei, precum si sursa de alimentare a
calculatorului.
: Interfata grafică, denumită uzual VGA sau SuperVGA, de la un
standard impus cu multă vreme în urmă, este dispozitivul care tranformă
informatiile manipulate de calculator în semnale compatibile cu monitorul în
scopul creării de imagini pe acesta. Modele din ce în ce mai evoluate ale
zilelor noastre contin un procesor de imagine ce degrevează microprocesorul
central de sarcina prelucrării informatiei grafice ce va apare pe monitor. Este
asa numitul accelerator. Tot pe ea se află memoria video, cea care retine aceste
informatii până când monitorul este capabil să le afiseze.
Poate nu o să credeti, dar cam atât contine fizic un calculator uzual.
Doriti să folositi, în viitor, alte device-uri (dispozitive)
alături de cele prezentate mai sus în calculatorul dvs.?
: Cel mai răspândit la ora actuală în lumea calculatoarelor si totodata
indispensabil este CD-ROM drive-ul, cititorul de compact
discuri. Aceste dispozitive pot citi CD-urile audio, dar adevărata lor aplicatie
o constituie citirea de CD-ROM-uri, discuri asemănătoare ca mărime si principii
de stocare a informatiei cu cele audio, dar care contin în loc de sunet, date.
: Unitătile de backup sunt medii de stocare a datelor. Acestea
sunt folosite pentru crearea copiilor de sigurantă.
: Placa de sunet permite redarea fisierelor audio din jocuri
sau alte aplicatii. Folosit cu un CD-ROM si boxe audio, permite transformarea
calculatorului Dvs. într-o veritabilă combină muzicală.
: Fax-modem-ul înlocuieste cu succes functiile unui fax de
birou permitând si utilizarea lui ca robot telefonic, sau conectarea
calculatorului la serviciile Internet. Pentru a transpune faxurile receptionate
pe hârtie, este necesară si o imprimantă, iar pentru preluarea documentelor de
pe hârtie, un scanner. Pentru faxuri conectarea se face la un port serial.
: Plăcile de retea sunt folosite în realizarea retelelor de
calculatoare. Cu ajutorul retelelor se realizează o cooperare între calculatoare
(se permite folosirea în comun a resurselor, de exemplu a unei imprimante).
: Joystick-ul poate fi folosit cu succes în mărirea confortului
utilizatorului de jocuri pe calculator. Necesită un port special pentru
joystick, existent la ora actuală pe majoritatea calculatoarelor echipate
multimedia.
: Mult mai populară este imprimanta, dispozitivul folosit
pentru a tipări pe hârtie informatiile dorite. Modelele uzuale folosesc
tehnologia matricială (o matrice de ace care percutează o bandă tusată pentru a
imprima prin puncte hârtia), tehnologia jetului de cerneală (un jet de picături
de cerneală foarte fine sunt dirijate spre hârtie sub presiunea unui efect
termic de dilatare sau a unuia piezoelectric), sau tehnologia laser (care
foloseste pentru imprimare o pulbere fină de grafit, numită toner).
: Plotter-ul poate transpune desene tehnice pe hârtie format A0
sau A1. Necesită cablu de conectare la portul paralel al calculatorului.
: Tableta grafică este utilă în aplicatii de genul AUTOCAD, sau
pentru desenatori si graficieni în editarea lucrărilor acestora, sub programe
dedicate, unde este totusi nevoie de o pensulă "digitală". Se conectează la un
port serial al calculatorului.
: Scanner-ul poate fi util în transpunerea si editarea
imaginilor de pe hârtie, în fisiere speciale, pe calculator. Aceste fisiere pot
fi convertite în fisiere text (recunoastere de text) sau pot fi modificate
(prelucrare imagini grafice). Pentru conectare este însotit de interfata
aferentă, sau se poate conecta la portul paralel, în functie de model.
:DVD-ul (Digital Versatile Disk)
1.2...…SI ÎN DETALIU
MONITORUL
Pornind de la un simplu afisaj, pe care se puteau urmări liniile de comandă si,
eventual, răspunsurile la acestea (în cazul în care nu erau direct tipărite),
terminalul video a cunoscut o evolutie permanentă, trecând prin mai multe
stadii, atât în ceea ce priveste tehnologia de fabricare, cât si performantele
oferite, drumul parcurs fiind unul ascendent. Astfel, standardele video care
s-au succedat de-a lungul evolutiei tehnicii de calcul au fost: MDA (Monochrome
Display Adapter), CGA (Color Graphics Adapter), EGA (Enhanced Graphics Adapter),
VGA (Video Graphics Array) si SVGA (Super Video Graphics Array).
Odată cu standardul VGA s-a trecut la un sistem analogic (anterior se folosea
unul numeric), pentru obtinerea culorilor, fiecare culoare putând fi afisată la
diferite niveluri de intensitate si, în consecintă, reusindu-se obtinerea a
milioane de nuante posibile (cazul SVGA). Astăzi, toate monitoarele acceptă
standardul SVGA, existând însă o compatibilitate de sus în jos pentru programele
ce erau rulate în MDA, CGA sau EGA (programele, jocurile de sub DOS).
Modalitatea de fabricatie cu răspândirea cea mai mare este aceea bazată pe tubul
catodic (CRT - Cathodic Ray Tube), folosită si în cazul televizoarelor. Astfel,
componenta de bază, tubul catodic, constă într-o incintă vidată, din sticlă, la
o extremitate aflându-se un tun de electroni, iar la cealaltă un ecran pe care
este depus un strat de fosfor. Electronii emisi sunt accelerati si directionati
prin intermediul câmpurilor magnetice produse de bobinele de deflexie si
control. Din impactul asupra materialului de pe suprafata ecranului rezultă
lumina necesară formării imaginii. Persistenta acesteia are însă un timp
limitat, astfel că trebuie reluată bombardarea cu electroni a ecranului. Cursa
fasciculului de electroni pe suprafata ecranului este de la stânga la dreapta si
de sus în jos, parametrul ce descrie viteza de parcurgere a dimensiunii
orizontale numindu-se frecventa de baleiere orizontală, iar cel corespunzător
explorării întregului ecran pe verticală fiind frecventa de baleiere verticală
(sau de reîmprospătare <refresh>). O viteză mică de reîmprospătare duce la un
tremur neplăcut al imaginii, recomandată fiind alegerea unui monitor care să
accepte o limită superioară a acestor frecvente cât mai mare (ex. monitoarele
SONY de 15" într-o rezolutie de 640x480 oferă o frecventă maximă de refresh de
120 Hz), media fiind în jurul a 70Hz. Trebuie semnalat aici faptul că adaptorul
video, sau cardul video, prezent în calculator si responsabil de furnizarea
semnalului pentru monitor, poate oferi frecvente de refresh superioare celor
suportate de anumite monitoare, aceasta ducând la pierderea imaginii sau chiar
la defectare.
În perioada de început a calculatoarelor personale, monitoarele erau de obicei
monocrome, trecându-se rapid la înlocuirea lor cu monitoarele color. Structura
internă diferă prin faptul că cele monocrome (nu neaparat alb-negru) au un unic
tun de electroni, luminoforul ecranului fiind de un singur tip, spre deosebire
de cele color, unde se folosesc trei tunuri, suprafata internă a ecranului
prezentând grupuri de trei luminofori (rosu, verde si albastru), activate de
tunurile corespunzătoare. Prin combinatia acestor culori primare se obtin toate
celelalte nuante.
O departajare între monitoare se mai poate face pe baza formei ecranului pe
care-l posedă. Astfel, ecranele comune sunt curbe (calotă sferică), fiind
similare celor de la televizoare. Tendinta generală, însă, manifestată si de
utilizatorii de calculatoare personale, este spre suprafata plată, eliminându-se
astfel reflexiile obositoare pentru ochi. Un exemplu demn de remarcat în acest
sens este tubul TRINITRON (conceptie SONY) care, pe lângă suprafata plată,
prezintă si o tehnologie specială de fabricatie cu rezultate notabile în
calitatea si precizia imaginii.
O caracteristică importantă a monitoarelor este rezolutia sau, altfel spus,
numărul de elemente de imagine ce pot fi redate (un element de imagine se
numeste pixel). Prin cresterea numărului de pixeli se măreste fidelitatea
exprimării unei imagini (în SVGA rezolutia de lucru obisnuită în aplicatii
grafice este 1024x768). Datorită diferentei existente între monitoarele color si
cele monocrome (luminofor, respectiv grup de luminofori), s-a introdus un alt
parametru, dot pitch (distanta între puncte), constând în distanta măsurabilă în
milimetri între triadele de luminofori. Cu cât aceasta este mai scazută, cu atât
imaginea este mai precisă (este recomandată o distantă sub 0,28mm pentru
monitoarele de 14'', 15'' si sub 0,31mm pentru cele mai mari).
Explorarea de către fascicolului de electroni a ecranelor monitoarelor poate
fi făcută în două moduri, neîntretesut (non-interlaced sau NI) si întretesut
(interlaced). Primul caz constă în faptul că fascicolul de electroni parcurge
ecranul linie cu linie într-o singură trecere, în cel de-al doilea caz existând
două treceri sus - jos: prima dată liniile impare, apoi cele pare.
Primul mod conduce la o calitate video mai bună.
O altă caracteristică importantă a monitoarelor este dimensiunea (diagonala)
tubului, măsurată de obicei în inch, cele mai răspândite fiind valorile de 14,
15, 17 si 21 inch. De remarcat că, în general, partea utilă este mai mică decât
diagonala tubului. Diagonalele mari oferă o acuratete deosebită a imaginii,
detaliile fiind mult mai clare, lucru necesar în aplicatiile de prelucrare
grafică sau în editarea de publicatii.
Tendinta actuală este de a se produce monitoare cu o protectie maximă a
utilizatorului la posibilele efecte ale câmpurilor electro-magnetice. Un
standard general acceptat, care fixează valoarea emisiilor la un nivel lipsit de
pericol, este acela stabilit de guvernul suedez în 1990 si cunoscut sub
denumirea de MPR II. Relativ la aceasta, o siglă des folosită în documentatia
monitoarelor este LR NI, cu semnificatia Low Radiation NonInterlaced (Radiatie
scăzută, Neîntretesut). Alte standarde de protectie foarte răspândite sunt
TCO95, TÜV.
O facilitate adăugată de curând monitoarelor, este aceea a comunicării cu
card-ul video, asigurându-se astfel adaptarea semnalului video la
disponibilitătile monitorului (DDC-Display Data Channel).
Nu se poate încheia fără a fi specificată o categorie aparte de terminale
video, aceea bazată pe tehnologia cristalelor lichide LCD, folosite îndeosebi în
domeniul laptop-urilor, având ca trăsătură definitorie ecranul plat, consumul
extrem de redus, coroborat însă si cu o strălucire mai redusă, tehnica fiind
continuu îmbunătătită prin prisma avantajelor oferite (ergonomie prin dimensiuni
reduse, precizie în afisare).
PROCESORUL
În general, procesorul, sau Unitatea Centrala de Procesare, se compune din:
registri interni, o unitate logică si de calcul a numerelor întregi, o unitate
de calcul în virgulă mobilă, legate între ele prin magistralele interne de date
si de adrese. Rolul acestuia este de a executa calcule si de a procesa datele
într-un sistem. De la aparitia lui 8086, în 1978, până astăzi, procesoarele au
evoluat în mai multe etape, procesoarele deosebindu-se prin lătimea
magistralelor si a registrelor, frecventa de lucru si eficienta exploatării dată
de complexitatea algoritmilor de calcul.
Pentru a ne forma o idee despre performantele procesoarelor de astăzi,
trebuie să specificăm că procesorul 8088 avea magistrala de date pe 8 biti, cea
de adrese pe 20 biti, registrii interni pe 16 biti, iar o instructiune era
executată în 12 perioade de ceas. Intel, principalul producător de procesoare, a
dublat performantele cel putin o dată la doi ani. Procesorul 486 este de două
ori mai rapid decât un 386 la aceeasi frecventă, aceasta datorându-se
următoarelor caracteristici:
- timpul redus de executie al unei instructiuni care este de numai două perioade
de tact;
- are integrată o memorie imediată de 8K (memorie cache internă), împreună cu
controlerul pentru aceasta; acest tip de memorie este o zonă de memorie foarte
rapidă, încorporată în procesor si are rolul de a păstra o parte din seturile de
instructiuni si de date cu care cipul lucrează în mod curent;
- de asemenea modul de citire-scriere denumit burst (adică "in salva"), care
permite transferul unui bloc de 16 octeti în 5 perioade de tact;
- si coprocesorul matematic, care este pentru prima dată integrat în acelasi
cip, lucrând sincron cu procesorul.
Un salt substantial s-a produs cu a cincea generatie de cipuri lansată de
INTEL. Pentium-ul, realizat din 3.3 milioane de tranzistoare, contine două
magistrale de date, cu două unităti pentru numere întregi, si o unitate pentru
virgula mobilă, ceea ce înseamnă că poate prelucra simultan două instructiuni.
Dimensiunea memoriei cache interne se dublează la 16K (8K pentru instructiuni si
8K pentru date). Desi cipul Pentium are o magistrală pe 64 biti, pentru
comunicatia cu sistemul, registrii lui interni sunt de 32 biti. Structura
pipeline, care-i permite procesarea rapidă si în paralel a instructiunilor, este
organizată pe 5 nivele. Gama frecventelor pentru acest cip este 75-200MHz.
PentiumPro reprezintă generatia a sasea si a apărut la începutul anului 1995.
Fată de predecesorul său, contine două pastile de siliciu: una continând
procesorul principal, împreună cu primul nivel de memorie cache, pe care sunt
integrate peste 5,5milioane de tranzistoare, iar cealaltă adăposteste memoria
cache secundară, cu capacitate de 256K sau 512K, alcătuită din 15,5 milioane
tranzistoare, respectiv 31 milioane tranzistoare. Varianta 512K este folosită
pentru microprocesoarele destinate sistemelor multiprocesor. Pentru frecvente de
până la 150 MHz s-a utilizat tehnologia de 0.6 microni, iar pentru 200MHz - 0.35
microni. Noua arhitectură a microprocesorului PentiumPro permite interconectarea
mai multor procesoare (2, 4 sau multiplu de 4). În noul procesor există trei
magistrale de date, care permit o prelucrare mai rapidă a acestora prin
prelucrarea a trei instructiuni la fiecare tact. PentiumPro desface fiecare
instructiune în mici segmente, pe care le prelucrează într-o succesiune optimă
din punct de vedere al timpului. Procesorul operează cu acelasi set de
instructiuni ca acela al procesoarelor apărute înaintea lui. Modul de lucru al
acestui procesor este denumit de producătorul INTEL ca "executie dinamică" si
constă în combinarea a trei tehnici:
1. prezicerea saltului
2. analiza fluxului de date
3. executie speculativă.
Un salt demn de semnalat îl reprezintă generatia de procesoare MMX. Noutatea
ar fi faptul că este pentru prima oară de la aparitia procesorului 386 când
setul de instructiuni a fost extins cu 57 de noi instructiuni ce implementează
operatiile cu vectori si matrici. În afară de aceasta, au fost aduse si alte
schimbări, rezultând un procesor Pentium MMX mult mai rapid decât un Pentium la
aceeasi frecventă. Anul 1997 a marcat o puternică ofensivă a firmelor
producătoare de procesoare. Intel, principalul producător de procesoare a scos
pe piată două modele Pentium MMX si Pentium II. Diferentele dintre cele două
tipuri de procesoare sunt majore si pornesc în primul rând de la tipul de soclu:
procesoarele Pentium MMX sunt pe vechiul standard, Socket 7, iar Pentium II vine
cu un soclu nou, Slot 1. În acelasi timp, la schimbarea soclului s-a modificat
si forma procesorului, Procesorul Pentium II arată mai degrabă cu o cartelă. Tot
o diferentă oarecum externă este frecventa procesoarelor: Pentium MMX a atins
doar 233MHz, Pentium II a ajuns la 300MHz, Cyrix nu s-a lăsat mai prejos,
varianta MMX purtând numele de Cyrix MX, care este realizat pentru Socket 7, iar
frecventa maximă care s-a obtinut până acum este de 233MHz. O variantă foarte
interesantă o oferă AMD care, cu procesorul K6, încearcă o alternativă la
Pentium II. Frecventa maximă a procesoarelor K6 este de 233MHz, iar soclul pe
care functionează este Socket 7. De asemenea, o altă tendintă interesantă la
procesoarele K6 este trecerea spre procesoare hibride, adică motorul
procesorului este RISC, instructiunile x86 fiind interpretate, procedeu care
conduce la o crestere semnificatvă a vitezei de calcul.
MAINBOARD-ul sau Placa de baza
Primele modele contineau procesorul, un banc de memorie (cu cipurile lipite),
controller-ul de magistrală AT (ISA pe 8 biti) precum si conectorii acestei
magistrale. Orice adăugire (controler de tastatură, port de comunicatie serială
si/sau paralelă etc.) se făcea prin intermediul unei interfete montată pe unul
din conectorii ISA. Placa de bază se configura cu ajutorul unor jumperi si al
switch-urilor minidip. Pe măsură ce au evoluat plăcile de bază, au început să
includă mai multe facilităti: controler de tastatură, componente BIOS, ceas de
timp real etc.. Magistrala ISA s-a dezvoltat la 16 biti (pentru compatibilitate,
extinderea la 16 biti a magistralei ISA s-a efectuat printr-un conector în
prelungirea celui ISA pe 8 biti). Pentru mărirea flexibilitătii, memoria nu s-a
mai lipit pe placă, ci s-a montat în socluri speciale DIP, SIP, SIMM / 30 pini
si SIMM / 72 pini dându-se astfel posibilitatea utilizatorului să-si extindă
memoria fără a schimba placa de bază. Odată cu aparitia procesoarelor pe 32biti
(386,486) a apărut nevoia comunicării cu perifericele pe magistralele de 32
biti. Astfel, au apărut magistralele MCA (MicroChannel) si EISA (Extended ISA).
Magistrala MCA a fost promovată de firma IBM în sistemele PS/2 si nu s-a bucurat
de prea mult succes, pentru că IBM nu a făcut publice specificatiile după care a
fost concepută această magistrală. La rândul ei, magistrala EISA nu a cunoscut o
dezvoltare prea mare, datorită lipsei unei standardizări în ceea ce priveste
specificatiile tehnice. Un al treilea tip de magistrală, pe 32 de biti, este
magistrala VESA, dezvoltată la început pentru plăci grafice.
Denumirea de VESA Local Bus provine de la faptul că ea este o magistrală
implementată local, chiar pe magistralele procesorului, fiind singura de acest
tip. VESA asigură compatibilitatea cu ISA, în sensul că slotul VESA este un
supliment al slotului ISA. În cele din urmă, firma INTEL a reusit să impună pe
piata subansamblelor magistrala PCI, folosită mai ales de interfetele care
lucrează cu o viteză mai mare. Magistrala PCI a fost concepută, în varianta pe
32 de biti, în concordantă cu cele mai noi specificatii din domeniul
magistralelor: Plug'n'Play, Bus Mastering etc.
Cele mai noi plăci de bază includ controller-ul de magistrală, controller-ul de
tastatură, controller-ul de memorie cache, controller-ul de DMA, controller-ul
de întreruperi, BIOS, memorie nevolatilă (în tehnologie CMOS).
Începând cu plăcile de bază de 486, majoritatea functiilor esentiale sunt
preluate de un set de circuite integrate numit chipset-ul plăcii de bază.
CHIPSET
Principala componentă a plăcii de bază este chipsetul (Intel îi mai spune si
PCI set). Acesta se referea, initial, la un grup numeros de cipuri care se
ocupau de îndeplinirea unor functii, precum controlul cache-ului, controlul
accesului direct la memorie, transferul de date pe magistrala de intrare/iesire,
controlul întreruperilor (de aici si denumirea de set de chipuri). În prezent,
datorită integrării mari la care s-a ajuns, chipsetul contine practic doar două
chipuri separate, dintre care cel mai important îi dă numele.
Chipsetul este important pentru că determină caracteristici, precum:
- tipuri de procesoare suportate;
- numărul maxim de procesoare suportate;
- cache-ul maxim;
- tipul de memorie RAM suportat.
Când a inventat Pentium-ul si bus-ul PCI, Intel a hotărât să producă si
chipset-uri ajungând în prezent să domine piata. Iată, în continuare, o scurtă
prezentare a chipset-urilor Pentium, produse de Intel:
INTEL 430LX (Mercury) - a fost primul fiind disponibil la frecventele de 60 si
66MHz (pt. primele procesoare Pentium de atunci). Avea socket 4, era alimentat
la 5V, suporta max. 128MB RAM si avea un cache de 64KB lipit direct pe placă.
INTEL 430NX (Neptune) - suportă Pentium-urile de la 90 la 133MHz, chiar si în
configuratie dual, maxim 512KB de cache, max. 512MB RAM.
INTEL 430FX (Triton) - cel mai de succes chipset la vremea lui, a adăugat
suport pentru EDO RAM, pentru cache pipelined burst si noul standard PCI 2.0.
INTEL 430HX (Triton II) - fată de FX are avantaje precum: suport pentru
memorie ECC sau cu paritate, suportă max. 512 MB RAM, suportă USB si un nou
standard PCI 2.1, de asemenea, oferă suport pentru două procesoare.
INTEL 430VX - este un FX cu suport pentru SDRAM, pentru noi procesoare, cu
PCI 2.1 s.a.
INTEL 430TX - este un VX cu timpi mai buni de SDRAM, cu suport pentru
interfata UltraDMA/33 si cu un consum mai mic de energie.
Pentru generatia a 6-a de procesoare (Pentium Pro, Pentium II), Intel a
lansat următoarele trei chipset-uri:
INTEL 450GX/ KX (Orion) - primul chipset de Pentium Pro a fost proiectat
pentru aplicatii server/workstation. Varianta de server (GX) suportă 4GB de
memorie RAM "interleaved", patru procesoare si două bus-uri PCI, iar varianta
workstation (KX) suportă 1GB de memorie si două procesoare.
INTEL 440FX (Natoma) - este chipset-ul cel mai consacrat de Pentium Pro si
este o dezvoltare a lui 430HX. Principalul dezavantaj al acestuia este lipsa
suportului de Ultra DMA/33 si de SDRAM.
INTEL 440LX - este un chipset optimizat pentru folosirea procesorului Pentium
II si a noului port video: AGP (Advanced Graphics Port). Suportă SDRAM, Ultra
DMA/33, interfată USB.
Componenta BIOS este o colectie de rutine în limbaj de
asamblare stocate într-un chip de tip EPROM sau EEPROM. Acestea sunt puntea
între sistemul de operare si hardware. Prin intermediul unui program stocat tot
aici (SETUP), se pot configura parametrii de functionare ai sistemului. Acesti
parametri sunt retinuti într-un chip de memorie statică de capacitate mică si
consum foarte redus, alimentată în permanentă prin intermediul unui acumulator.
Principalele companii specializate în proiectarea unor produse ROM BIOS sunt:
AMI, AWARD SOFTWARE, PHOENIX SOFTWARE.
Ergonomia nu s-a îmbunătătit foarte mult în domeniul mother-board-urilor. Noul
design ATX remediază si elimină o serie intreagă de probleme:
1. Conectorii pentru tastatură si mouse sunt plasati într-o carcasă de metal
si au format PS/2.
2. Sloturile SIMM sunt asezate în asa fel încât plăcile de extensie nu le
deranjează si sunt mai usor accesibile.
3. Conectorii pentru cablurile harddisk-urilor si unitătilor floppy sunt mai
apropiate de acestea.
4. Porturile seriale si paralele se găsesc în partea din spate a PC-urilor.
5. Un nou tip de conector de alimentare pentru placa de bază cu 20 pini, la
care sursa se poate conecta într-o singură pozitie. În plus, alimentarea a fost
dotată cu o nouă functie, prin care calculatorul poate fi închis software.
6. Soclul ZIF (Zero Insertion Force) pentru CPU nu se mai află în spatele
plăcilor de extensie, ci în dreapta lor.
7. Locul din spatele plăcilor de extensie nu contine componente înalte, care
să împiedice instalarea plăcilor lungi.
8. Pe aceste mother-board-uri se găsesc deja chipset-uri în capsule BGA. La
aceste modele, conectorii nu se mai află în partea laterală a cip-ului, ci
dedesubt, sub forma unor sfere minuscule, rezultând de aici o importantă
economie de spatiu.
A apărut o nouă interfată serială USB (Universal Serial Bus) căreia INTEL,
COMPAQ si alte firme de prestigiu îi acordă o mare importantă. Pe această
interfată pot fi conectate pînă la 127 de periferice.
Un alt tip de interfată se ocupă de comunicatia în infrarosu cu alte
dispozitive externe (camere digitale, printere, mous), - IRDA.
SIMM
Memoria de lucru a calculatorului (memoria DRAM) este, în ciuda dimensiunii
reduse, o componentă determinantă pentru performantele globale ale sistemului.
Memoria este spatiul de lucru primar al oricărui calculator. Lucrând în tandem
cu procesorul, are rolul de a stoca date, programe, care pot fi accesate imediat
si în mod direct de către microprocesor sau alte dispozitive ale sistemului.
De asemenea, memoria este în centrul oricărei operatii pe care un calculator
o execută realizând legătura dintre software si CPU.
Fizic, memoria internă este alcătuită din mai multe circuite integrate
dispuse initial direct pe placa de bază, iar apoi pe o rigletă ce se înfige
într-un soclu special (este cazul SIPP-ului Single "In-Line Pin Package" si
SIMM-ului "Single In-Line Memory Module" si DIMM-ului "Dual In-Line Memory
Module"). Trecerea de la cipurile lipite direct pe placa de bază la cele aflate
pe sloturi este importantă, deoarece devine posibil upgrade-ul, iar schimbarea
unui modul defect se face usor.
Din punct de vedere intern, memoria RAM este aranjată într-o matrice de
celule de memorie, fiecare celulă fiind folosită pentru stocarea unui bit de
date (0 sau 1 logic). Datele memorate pot fi găsite practic instantaneu (un timp
de ordinul zecilor de ns) prin indicarea rândului si coloanei la intersectia
cărora se află celula respectivă. Conectarea memoriei interne la celelalte
componente ale calculatorului se face prin intermediul celor două magistrale: de
date si de adrese. Odată cu gruparea sistemelor în jurul magistralelor de date
de 32 biti si 64 biti, SIMM-urile trec de la 30 pini la 72 pini si chiar la 128
pini în cazul dimm-urilor(Dual In-Line Memory Module). Tehnologia DRAM este cea
mai întâlnită în sistemele actuale. Numele de RAM dinamic provine de la faptul
că este reîmprospătată periodic pentru a retine datele stocate în celulele de
memorie. Această reîmprospătare este necesară, deoarece o celulă de memorie este
un mic condensator care stochează sarcina electrică. Datorită costului mic si
dimensiunii reduse, DRAM-ul este preferat pentru implementarea memoriei
principale a sistemelor. Multe calculatoare folosesc astăzi tehnologia FPM (Fast
Page Mode). Acest tip de memorie este o îmbunătătire a unei tehnologii DRAM mai
vechi prin facilitatea de a lucra în "pagini de memorie ". O pagină de memorie
este descrisă ca fiind sectiunea de memorie disponibilă prin selectarea unei
adrese de rând. Astfel, cu module FPM controller-ul de memorie trebuie să
specifice adresa de rând doar o singură dată, pentru a accesa date din cadrul
aceleeasi pagini, ceea ce face ca procesul de interogare a memoriei să fie ceva
mai rapid, comparativ cu DRAM-ul clasic. Un alt tip de DRAM este cel de tip EDO.
Avantajul principal al unui modul EDO este capacitatea sa de a mentine datele
valide la iesire, chiar si după ce semnalul care validează adresa de coloană
devine inactiv. Acest mod de lucru permite procesoarelor mai rapide să-si
organizeze timpul mai eficient, realizând mai multe sarcini fără a astepta după
o memorie mai lentă. În concluzie, EDO este cu un pas înainte fată de tehnologia
FPM, permitând, pentru o viteză dată a chip-urilor, un acces al CPU la datele
din memorie cu 10 -15 % mai rapid.
DIMM este prescurtarea de la Dual Inline Memory Module si se referă la
împachetarea RAM-ului pe care îl contine si nu la tipul acestuia din urmă (ca si
SIMM-ul). În prezent, DIMM-urile sunt disponibile numai în tipul SDRAM iar unul
din beneficiile pe care le oferă este acela că, având o magistrală de date de 64
de biti (72 biti, dacă are paritate), se poate fi folosit un singur modul pe o
placă de Pentium, care, în mod normal, necesită cel putin două SIMM-uri.
Deasemenea, se pot pune alăturat DIMM-uri de capacitate diferită, eliminând
asfel nevoia împerecherii de la SIMM-uri. SDRAM provine de la prescurtarea lui
Synchronus Dynamic RAM, care semnifică posibilitatea de a manipula date în mod
sincron cu ceasul de sistem, eliminând astfel timpi suplimentari de asteptare a
procesorului. În mod curent, DIMM-ul de tip SDRAM poate să lucreze până la
frecventa de 100MHz, iar într-un viitor apropiat chiar si la 120MHz; SIMM-urile
de tip FPM sau EDO, la timpi de acces de 60ns, pot lucra la maximum 66MHz,
frecventă care va fi probabil depăsită într-un viitor relativ apropiat. Datorită
cerintelor tot mai mari de DRAM, venite din partea soft-ului dezvoltat din
ultimul timp, si datorită îmbunătătirii tehnologiilor de realizare a circuitelor
integrate, devin uzuale sistemele cu 16, 32, 64 sau chiar 128Mb.
HARD-DISK-ul
O unitate de hard disk este un dispozitiv închis ermetic, care stochează
informatiile din sistem. Ce se ascunde în spatele acestei carcase ermetice? În
primul rând mai multe discuri metalice acoperite cu un strat foarte subtire de
substantă magnetică. Pentru fiecare fată a fiecărui disc există un cap de
scriere/citire care este plasat pe un brat si este separat de suprafata discului
de un strat subtire de aer. Deoarece capul de scriere se miscă radial, cu pasi
foarte mici, discul este perceput de acesta ca o multime de piste concentrice.
Procesul de scriere/citire a datelor este asemănător cu înregistrarea/redarea
muzicii pe un casetofon. Discul nu stochează numai datele pe care i le
furnizează procesorul calculatorului ci si o multime de biti pentru corectia
erorilor, care pot fi comparati cu bitii de paritate ai memoriei principale.
Necesitatea unor capacităti tot mai mari a HDD a determinat micsorarea tot mai
mult a "bulelor magnetice" (care contin practic informatia) precum si spatiile
dintre acestea.
Pentru rezolvarea problemelor de corectie ce s-ar putea ivi, HDD-urile sunt
echipate cu un DSP -Digital Signal Processor-specializat în prelucrarea
inteligentă a sirurilor de semnale care se succed rapid.
Să urmărim împreună câteva din schimbările suferite de HDD în cei peste 15
ani de istorie a acestora:
- capacitatea maximă de memorare a crescut de la 10MB în unitatea de 5,25
inch (1982) la peste 12GB la acelasi tip de unitate in prezent. O crestere
foarte mare a capacitătii de stocare s-a înregistrat si la unitatile de 3,5 inch
ajungându-se azi la peste 9GB spatiu de stocare.
- vitezele cu care sunt transferate informatiile au crescut de la 102KB pe
secundă, la modelele anului 1983, la aproape 33MB pe secundă, la cele mai rapide
unităti din ziua de azi.
- timpul mediu de acces a scăzut de la 85ms, la HDD-ul anului 1983, la mai
putin de 8 ms la unele din cele mai rapide unităti de astăzi.
- si pretul a scăzut foarte mult - în 1982, pentru o unitate de 10MB, se
plătea mai mult de 1500 USD - ajungându-se la 0,05$ pe MB în ziua de azi.
Diferitele tipuri de interfete pentru HDD prezintă niveluri de performante
diferite în functionare. Performantele unui HDD sunt date de tipul interfetei
folosite. Din multele modele care s-au utilizat, ne oprim asupra a două dintre
ele, care s-au impus: IDE si SCSI. Interfata IDE prezintă o serie de avantaje
cum ar fi: pretul scăzut, sporirea fiabilitătii unitătii, performante deosebite
în functionare, dar si unele dezavantaje, din care amintim faptul că unitătile
IDE nu sunt potrivite pentru sistemele mari si foarte performante, care au
nevoie de unităti de mare capacitate si înaltă performantă. Incompatibilitatea,
existentă între standardele diferitilor producători, face uneori dificilă
instalarea a mai mult de o unitate IDE într-un singur sistem.
Hard disk-urile SCSI sunt preferate pentru sistemele profesionale care
necesită capacităti mai mari de stocare, rate mari de transfer si functionarea
în paralel cu alte device-uri SCSI. O singură magistrală SCSI poate accepta până
la opt unităti fizice (unităti SCSI). Una dintre ele este placa adaptoare din
calculator, iar celelalte sapte pot fi alte elemente periferice.
Întrucât interfetele IDE si SCSI sunt cele mai răspândite la ora actuală, vom
încerca prezentarea lor în paralel pentru a sublinia avantajele si dezavantajele
fiecăreia.
Modul în care se desfăsoară activitatea celor două tipuri de unităti
avantajează unitătile IDE atunci când este vorba despre transferuri secventiale
gestionate de un sistem de operare single-tasking. Noul protocol de transfer al
datelor denumit ULTRA DMA/33 a fost dezvoltat de Quantum în colaborare cu Intel,
protocol care permite o rată de transfer în mod burst de 33MB/s, dublându-l
practic pe cel al clasicului FAST ATA-2, folosit de toate hard-disk-urile IDE de
astăzi. De asemenea, ULTRA DMA/33 asigură o integritate mai bună a datelor prin
îmbunătătirea marginilor de timp si prin folosirea unui nou sistem de verificare
a protectiei datelor numit Cyclical Redundancy Check (CRC). Quantum a lansat în
octombrie 1997 prima serie de hard-disk-uri ce folosesc această interfată, seria
Quantum Fireball ST, cu capacităti între 1,6GB si 6,4GB, timpi medii de acces
sub 10ms si rate de transfer interne de până la 132Mbits/s, la o turatie de 5400
rotatii/min. Setul de chipset-uri de la Intel care sustine protocolul ULTRA
DMA/33 trebuie să fie cel putin un chipset TX sau mai nou. Proaspătul protocol
ULTRA SCSI-3 care oferă rate de transfer în mod burst de 20MB/s (narow) si
40MB/s (wide) este deci pe jumătate depăsit de cei 33MB/s ai lui ULTRA ATA.
Sistemele de operare multitasking sunt avantajate de proprietătile suplimentare
ale interfetei SCSI, cum ar fi inteligenta magistralei, deci, pentru aceste
cazuri, unitătile SCSI sunt mai performante (pot deservi simultan mai multe
cereri de transfer).
Unitătile SCSI au, fată de unitătile IDE si fată de alte tipuri de unităti,
avantaje majore legate de arhitectura lor. Deoarece fiecare unitate SCSI poate
functiona independent fată de unitatea centrală, calculatorul poate trimite
comenzi simultane către fiecare unitate din sistem, acestea putând păstra
comenzi simultane, într-o coadă de asteptare, si executa apoi comenzile simultan
cu celelalte unităti din sistem.
Desi unitătile SCSI au nevoie si de o placă adaptoare la sistemul gazdă, al
cărui pret contribuie la cresterea costului, există din ce în ce mai multe
calculatoare personale care au nevoie de unitate de bandă, de unitate CD-ROM
WRITER sau de unitate cu suport cu înregistrare optică, care nu pot lucra decât
cu un adaptor SCSI.
PLACA VIDEO
O scurtă definitie ar putea fi "dispozitivul care comandă monitorul". În
1987, odată cu lansarea sistemelor PS/2, IBM a dezvoltat noi standarde video
care le-au depăsit pe cele mai vechi ca răspândire si posibilităti oferite.
Plăcile video s-au conformat de-a lungul timpului unuia din următoarele
standarde industriale:
MDA (MONOCHROME DISPLAY ADAPTER), CGA (COLOR GRAPHICS ADAPTER), EGA (ENHANCED
GRAPHICS ADAPTER), VGA (VIDEO GRAPHICS ARRAY) si SVGA (SUPER VGA). Cele folosite
în momentul de fată si care merită detaliate sunt adaptoarele VGA si cele SVGA.
I - ADAPTOARELE VGA
Spre deosebire de standardele video mai vechi, care erau numerice, VGA este
un sistem analogic. În timp ce alte echipamente electronice se orientează spre
numeric, monitoarele se îndreaptă spre analogic, cauza fiind faptul că, în
sistem analogic fiecare culoare poate fi afisată la diferite niveluri de
intensitate, în cazul VGA- 64 de niveluri.
Dacă în trecut circuitele de bază ale adaptorului de afisaj erau pe placa de
bază, circuitele VGA sunt implementate pe un singur cip de comandă, realizat în
tehnologie VLSI. Comanda circuitelor VGA se realizează prin intermediul
componentei BIOS VGA ce contine softul de control aflat în memoria ROM a
sistemului. Programele pot initia comenzi si functii prin intermediul
componentei BIOS fără a avea nevoie să comande direct aceste circuite.
Adaptorul VGA permite afisarea pe ecran a 256 de culori dintr-o paletă de
262144 de culori posibile. Deoarece adaptorul VGA are semnalul de iesire
analogic, va trebui să dispuneti de un monitor care să accepte un semnal de
intrare analogic.
Monitoarele VGA se livrează atât în varianta color cât si în cea monocrom,
care utilizează procedeul de însumare a culorilor. Prin această metodă, în locul
culorilor, se afisează 64 de nuante de gri.
II - ADAPTORUL SVGA
Furnizează posibilităti care le întrec pe cele oferite de adaptorul VGA.
Orice placă video care poate oferi o rezolutie superioară celei de 640x480
pixeli (800x600 sau mai mare)este catalogată drept placă video SVGA.
Pentru a beneficia de posibilitătile fiecărei plăci, este nevoie de un driver
video special. Asta înseamnă că, spre deosebire de plăcile VGA care pot avea un
singur driver care lucrează cu toate plăcile VGA, indiferent de comerciant,
fiecare placă SVGA trebuie să aibă un driver corespunzător.
Pentru a procesa imaginea de pe ecran, o placă video trebuie să dispună de
memorie. În mod curent, plăcile video se livrează cu 1M sau 2M memorie video.
Memoria video nu accelerează placa, aceasta permite monitorului să afiseze mai
multe culori si/sau rezolutii mai mari. Spre exemplu, pentru 256 de culori,
desenate dintr-o paletă de 262144, placa trebuie să dispună de cel putin 512K de
memorie video. La o rezolutie de 1024*768 de pixeli este neapărat nevoie de cel
putin1M memorie video. Cele mai multe adaptoare video au folosit memorie DRAM
pentru a stoca imaginea video. Acest tip de RAM nu este scump, este însă lent.
Aceasta se datorează nevoii constante de reîmprospătare a informatiei, ca si
faptului că memoria DRAM nu poate fi citită si scrisă în acelasi timp.
Plăcile video mai noi folosesc memorie RAM specializată (VRAM). Acest tip de
memorie este optimizat pentru uz video procesând mai rapid, deoarece poate fi
citită si scrisă în acelasi timp, fapt ce conduce la o mărire impresionantă a
vitezei.
O caracteristică importantă a acestor dispozitive o reprezintă frecventele
orizontale si verticale maxime pe care le poate furniza monitorului la diverse
rezolutii si adâncimi de culoare.
Ultima perioadă de timp a însemnat o crestere majoră într-un domeniu care se
numeste simplu 3D.
Ce înseamnă 3D? Este o reprezentare tridimensională a obiectelor. Pentru a
reusi o redare cât mai fidelă a realitătii, volumul de calcule este
impresionant. Pentru a se putea realiza această cerintă, plăcile video
beneficiază de procesoare din ce în ce mai inteligente denumirea lor fiind de
acceleratoare 3D. Un exemplu de plăci care au o foarte bună accelerare 3D sunt
cele produse de firma canadiană ATi, care a lansat pe piată un nou accelerator,
3D RagePro, continuatorul mult mai puternic al familiei 3D Rage. De asemenea, o
realizare 3D solicită si o capacitate mai mare de memorie video (4 - 8 Mb).
Ultimul tip de memorie este SGRAM, o memorie care functionează sincron cu ceasul
de sistem, obtinându-se astfel rate impresionante în acest domeniu.
O trecere la un alt nivel 3D o reprezintă standardul AGP (Accelerated
Graphics Port) care, deocamdată, însoteste doar chipsetul Intel LX si
procesoarele Pentium II. Lătimea de bandă sau capacitatea de transfer a datelor
a crescut de 4 ori (de la 132Mb/s, pentru PCI, la 528Mb/s, pentru standardul
AGP2.x). Un avantaj foarte mare este posibilitatea de a folosi memoria
principală pe post de memorie video, în acest fel se reduce capacitatea memoriei
pe placa video AGP. Un alt avantaj este separarea datelor pentru placa video de
alte date (pentru placa de retea, de exemplu).
Imprimante
I. Alfanumerice
Imprimantele alfanumerice au o importantă mai mult istorică, acum fiind folosite
doar cele de viteză foarte mare, care nu au putut fi înlocuite.
Acestea sunt de mai multe tipuri:
1. Cu cap sferic
Viteza acestor imprimante este foarte redusă datorită greutătii mari a capului
de imprimare.
2. Cu cap margaretă (daisy wheel)
În fata foii de hârtie se află o rozetă pe ale cărei brate se află câte una sau
două litere care, după ce sunt pozitionate, sunt imprimate prin lovirea cu un
ciocănel actionat cu un electromagnet; evident, această pozitionare si actionare
a ciocănelului duce la viteze scăzute de imprimare.
3. Imprimate rapide
Sunt singurele care au mai rămas în uz datorită vitezei ridicate de
imprimare. Sunt capabile să tipărească un rând odată, dispunând de câte o rozetă
cu toate literele pentru fiecare coloană. Rozetele sunt pozitionate simultan si
foaia este lovită o singură dată pentru fiecare rând.
II. Imprimantele matriciale
Au apărut în anii '70, mai întâi cele cu 8-9 ace si apoi cele cu 24 de ace.
La imprimantele matriciale cu 8-9 ace, acele sunt dispuse pe un rând vertical.
La cele cu 24 de ace, de obicei, ele sunt dispuse pe două rânduri de câte 12 ace
(întretesut). Au posibilitatea de a merge în două moduri: în mod alfanumeric si
în mod grafic.
În modul alfanumeric, imprimantei i se transmit codurile caracterelor iar ea, pe
baza unei matrici de obicei predefinite, actionează acele corespunzătoare
literei cu codul transmis; în modul grafic, imprimantei i se transmit, octet cu
octet, ce ace se actionează de fiecare dată, astfel fiind posibilă imprimarea
chiar a unor desene de o calitate bună. La pozele de calitate slabă apare
fenomenul de "banding", faptul că se vede un desen asa cum a fost imprimat:
fâsie cu fâsie.
În mod grafic, imprimantele cu 9 ace folosesc doar 8, al nouălea fiind
folosit doar în modul alfanumeric; în mod grafic, imprimantele cu 9 ace sunt
deosebit de lente (de trei ori mai lente decât cele cu 24 de ace). Datorită
dimensiunii limitate a grosimii acelor rezolutii, peste 200x200 dpi, sunt
imposibil de realizat din punct de vedere tehnologic.
Astăzi, imprimantele matriciale nu se mai folosesc, datorită zgomotului
ridicat, vitezei de imprimare reduse si, nu în ultimul rând, calitătii reduse a
imprimării. Singurele imprimante de acest tip acceptate sunt cele de format mare
- A3. O altă aplicatie este imprimarea hârtiei autocopiativă, imprimatele
matriciale fiind singurele care actionează prin impact.
III. Imprimante cu jet de cerneală
Imprimarea cu jet de cerneală (ink jet) este un sistem de tipărire matricial,
electronic si direct, în care mici picături de cerneală sunt extrase dintr-un
orificiu si sunt apoi propulsate către o suprafată receptoare, fără a se produce
un contact direct între această suprafată si dispozitivul de tipărire. Au o
calitate mult superioară imprimantelor matriciale.
IV. Imprimante LASER
Principiul de imprimare este cel dezvoltat la copiatoare: Se transmit
imprimantei datele ce trebuie imprimate ele fiind stocate într-o memorie de cel
putin 1MB. Imaginea din memorie este apoi transferată pe tambur prin intermediul
unei raze LASER care este pozitionată cu ajutorul unui sistem de oglinzi,
tamburul fiind parcurs linie cu linie de către raza laser, aprinsă doar în acele
zone ce trebuie ulterior înegrite. Avantajul acestor imprimante este calitatea
deosebită a imaginii obtinute atât ca rezolutie cât si contrast, calitate
neegalată de nici un alt tip de imprimantă.
V. Imprimante termice
Ele functionează pe hârtie specială (hârtie termică), sensibilă la
temperatură si care, la cresterea temperaturii se colorează. Capetele de
imprimare se încălzesc/răcesc selectiv pentru a forma imaginea pe hârtie.
VI. Tehnologii de imprimare - pro si contra -
FAX-MODEM
Modemul este perifericul care permite unui calculator să
transfere date pe liniile telefonice. Denumirea aceasta provine de la termenii
MODulator/ DEModulator, care sunt functiile principale prin care informatia
digitală este transmisă pe liniile telefonice analogice. Cu ajutorul unui modem
se poate face schimb de date cu un alt calculator, dotat cu modem, sau se poate
face conectarea la Internet.
Fax-modemul este un modem cu functii suplimentare de fax; el
poate primi documente de la o masină de fax, de la un alt calculator cu
fax-modem, sau poate trimite documente la un alt fax dacă acestea sunt compuse
pe calculator ( fax este prescurtarea lui "facsimile" care desemnează copia unei
coli de document ce se transmite prin linia telefonică de către o masină de
fax).
Voice Fax-modemul este un fax-modem cu functii suplimentare
de robot telefonic, deci poate transmite si înregistra mesaje vocale.
În continuare, vom folosi denumirea generică de modem si pentru a desemna
fax-modemul.
Modemurile pot fi interne sau externe. Cele
interne sunt plăci care se instalează în interiorul calculatorului si au două
mufe de conectare: una la linia telefonică ,iar cealaltă la telefonul obisnuit
care va rămâne disponibil în continuare. Cele exterioare au în plus un cablu de
conectare la unul din porturile seriale ale calculatorului, iar avantajul
principal pe care îl au fată de celelalte este că poate fi mutat usor de la un
calculator la altul.
Viteza unui modem se măsoară în bits/second (bps) sau în bauds (un baud este
numărul de tranzitii pe care le transmite un modem într-o secundă). Cele mai
uzuale valori curente sunt 14,4 Kbps, 28,8Kbps, 33,6Kbps, 56Kbps. Viteza de
transmisie pe partea de fax s-a oprit la maximum 14,4Kbps deoarece 95% din
masinile de fax normale ajung la viteza de 9,6Kbps si doar putine modele ajung
la 14,4Kbps.
Instalarea unui modem intern
A. Dacă aveti un modem non Plug And Play, adică unul mai
vechi, trebuie ca la instalare să faceti niste setări suplimentare de jumperi,
prin care trebuie să stabiliti ce adresă si ce întrerupere i se alocă modemului.
Variantele sunt următoarele: 3F8- IRQ 4 (COM1), 2F8- IRQ3 (COM2), 3E8- IRQ4
(COM3), 2E8- IRQ3 (COM4). Cum mouse-ul foloseste, de obicei, COM1 care înseamnă
3F8- IRQ4, mai rămân disponibile două variante: cele cu IRQ3. Dacă alegeti
2F8-IRQ3, trebuie să dezactivati COM 2 de pe placa de bază (din BIOS) sau de pe
placa Super I/O (din jumperi), pentru că acesta foloseste de obicei aceleasi
resurse. Pentru COM4 nu trebuie să dezactivati nimic.
B.După ce instalati modemul într-un slot ISA, porniti
calculatorul si instalati softurile de comunicatie cu care s-a livrat,
respectiv, cel de modem, prin care se transferă date, si cel de fax, prin care
se trimit documente text-imagine. Uneori, cele două programe sunt reunite
într-unul singur, dacă producătorul este acelasi. În timpul instalării de soft,
veti fi întrebat pe ce COM ati instalat modemul sau programul va face o
autodetectie. Într-una din etapele instalării, sau după aceasta, la sectiunea
setup, este esential să precizati ce fel de linie telefonică aveti: cu puls sau
cu ton. Dacă aveti linie cu puls, la formarea unui număr de telefon, auziti o
serie de sunete de aceeasi tonalitate, mai scurtă sau mai lungă, în functie de
numărul format, iar dacă aveti linie cu ton, veti auzi niste sunete de diverse
tonuri.
C. Dacă aveti un modem Plug And Play, nu aveti de făcut
nici o setare de jumperi, în schimb, sub mediu DOS sau Windows3.x, care nu sunt
medii Plug And Play, trebuie să instalati un software special (legacy software)
înainte de a instala programele propriu-zise de comunicatie. Acest "legacy
software", specific modemului, va adăuga linii de comandă suplimentare în
fisierele config.sys, win.ini si system.ini, prin care calculatorul va detecta
prezenta fizică a modemului (aceste adăugiri se vor face automat lansând în
executie acest program).
Sub Windows 95, lucrurile sunt mai simple: la lansarea sistemului, acesta va
detecta prezenta modemului si va cere locatia driverului de Win95, livrat de
obicei pe o dischetă, va încărca acest driver, apoi va anunta portul serial pe
care s-a instalat. La restartare, modemul este functional si mai aveti de
instalat doar programele de comunicatie.
În ambele cazuri, aveti grijă, de asemenea, să selectati corect optiunea "
pulse/ tone" a liniei telefonice folosite, atunci când instalati programele de
comunicatie.
Instalarea unui modem extern
Un modem extern comunică cu calculatorul printr-unul din porturile seriale
deja existente pe calculator, adică COM1 sau COM2.
Cum COM1 este folosit, de obicei, de mouse, veti folosi COM2. Nu aveti de
făcut nici o setare de jumperi; pur si simplu conectati cablul de comunicatie cu
care este livrat modemul la mufa COM-ului liber pe care veti instala modemul (nu
trebuie să dezactivati acest COM de pe placa de bază sau de pe placa Super I/O).
Alimentati modemul, porniti calculatorul si instalarea va decurge ca la punctele
B si C anterioare.
Tips & Tricks
Programele de comunicatie pe modem (câteva nume: WinCom, BitCom, COMit)
functionează cam asa:
- lansati programul, apare o fereastră mare goală, apoi un sir de
caractere (care este sirul de initializare), apoi mesajul OK. Modemul este în
stare de functionare si asteaptă comenzi de la tastatură.
- acum trebuie să vă conectati cu un alt modem, astfel: bateti la
tastatură comenzile ATDP sau ATDT urmat de numărul de telefon pe care se află
celălalt modem (si acesta trebuie să fie în starea OK în programul de modem).
Ex.: ATDT2222222, adică "attention-dial-pulse-nr. de telefon", si, după un sir
de zgomote ciudate prin care modemurile negociază, trebuie să apară pe ecran
mesajul "Connect". Acum optiunile sunt: dacă celălalt este un modem al unei
persoane oarecare, puteti conversa cu ea activând optiunea "chat" si tastând
efectiv mesajele sau puteti trimite fisiere de orice fel, alegând din meniu o
comandă de genul "send ". Dacă celălalt modem este al unui BBS sau al unui alt
tip de serviciu de date, pe ecran vor apărea mesajele transmise de acesta, care,
de obicei, vă cer un nume de acces, o parolă sau optiuni de căutare. Trebuie
să-i răspundeti succesiv la toate întrebările si asfel veti ajunge unde vă
doriti.
Pentru a încheia o conectare trebuie să tastati ATH0 sau A+++.
Pentru a controla sau modifica setările modemului trebuie să consultati fisa
de comenzi AT specifică pe care o găsiti în manualul acestuia. O comandă AT este
formată din grupul AT urmat de litere sau cifre a căror semnificatie se găseste
în fisa amintită. Cele mai uzuale comenzi sunt:
- D= dial
- T= tone
- P= pulse
- Z= reset soft: închide linia si intră în asteptare (deci, comanda va fi ATZ);
- H0= închide linia (off hook) (ATH0);
- A/= repetă ultima comandă (se foloseste fără AT înainte);
- &L1= leased line (când linia este de tipul închiriată);
- A= answer (modemul este pus să răspundă);
- ,= pause ( introduce o pauză în sirul de cifre, necesară atunci când e nevoie
de asteptarea tonului; punând mai multe virgule se poate mări lungimea pauzei .
Ex.: ATDT0,2222222 ).
La trimiterea unui fax (ex. de programe de fax: Delrina WinFax, BitFax,
FaxTalk, SuperVoice) se lansează comanda "Send" si apare o fereastră în care se
completează numărul de fax unde urmează să se trimită optional un mesaj, în
atentia cărei persoane este destinat, si care va apărea înaintea documentului
(cover page), subiectul faxului si, desigur, documentul ce trebuie trimis (cu
"atach" se alege acest document). Receptia unui fax se poate face manual sau
automat (după un număr precizat de ringuri).
Un fax-modem " cu voice" poate înregistra mesaje, exact ca un robot
telefonic. De asemenea, dacă softul o permite si dacă linia telefonică este de
tip tone (nu puls), modemul poate fi setat ca, în functie de un număr pe care
apelantul îl formează în continuare, să trimită un anumit fax (fax on demande),
sau să primească un mesaj pentru o anumită persoană (voice mailling).
CD-ROM DRIVE
ISTORIE: "Care e părintii lui?"
Startul a fost dat de două mari companii: SONY (cu experientă si traditie în
domeniul înregistrărilor digitale laser) si PHILIPS (a lansat prima versiune
comercială a unui cititor de cd-uri audio, CD Player).
Încercările acestor companii de a impune un standard au pornit de la divergenta:
SONY- dorea un CD de 12" (12 ore de muzică).
PHILIPS- propunea unul de dimensiuni mici.
Compromisul a fost dictat de BEETHOVEN!!! Cum? Se spune că s-a încercat
înregistrarea completă a simfoniei a-IX-a, si, cum dimensiunea discului rezultat
a fost de 5", iată standardul (mai precis 4.72")!
TEHNOLOGIE: "Ce si cum face el?
Cu toate că pare identic cu un disc audio, discul folosit în domeniul
calculatoarelor contine (în plus) date (imagini,sunete în diferite formate etc).
De aici rezultă principala diferentă dintre un CD_ROM si un CD-Player: în cazul
CD-ROM-ului, impulsurile electrice rezultate în urma citirii CD-ului, sunt
decodificate de un microprocesor (inclus în CD-ROM), iar, în cazul
CD-Player-ului, informatiile digitale sunt convertite direct în semnale
analogice, prelucrate de amplificatoarele stereo.
Pentru a putea prezenta modul de functionare al unei unităti de disc, va
trebui să cunoasteti câte ceva despre tehnologia de fabricatie a discurilor
(cd-urilor).
Suportul discului (120 mm în diametru) este realizat din policarbonat, pe
care se depune un strat de material reflectorizant (de obicei aluminiu). Această
peliculă de aluminiu este citită practic de unitătile de disc.
Protectia datelor este realizată prin aplicarea unui strat de material
plastic.
Informatia este dispusă pe disc într-o spirală cu o lungime de cca. 5km. Această
spirală, care începe din interiorul discului si se termină la 5mm de margine,
este numita pistă.
Citirea cd-urilor se realizează folosind o rază laser, de mică putere, care
urmăreste pista. Această rază este produsă de o diodă laser si dirijată spre
suprafata discului prin intermediul unui sistem de prisme-oglindă-lentilă.
Ansamblul capului de citire este miscat pe suprafata discului de un servo-motor,
comandat de microprocesor. Când raza laser întâlneste o suprafată plană (land)
este reflectată de către suprafata de aluminiu, iar când întâlneste o cavitate,
bineînteles nu poate fi reflectată. Un alt sistem de oglindă-prisme preia raza
reflectată si o conduce la o lentilă care o concentrează spre un foto-detector.
Acesta preia impulsurile electrice si le decodifică. În acest fel, CD-ROM-ul
interpretează o portiune de pe disc, pe care se găsesc zone plane si cavităti,
într-un sir de biti, adică un limbaj cunoscut calculatorului.
DATE TEHNICE: "Da' cât de tare e?"
RATA DE TRANSFER: reprezintă cantitatea de informatie pe
care CD-ROM-ul o transferă calculatorului în unitatea de timp, se măsoară în
kilookteti pe secundă (k/s).
Initial, discurile cu date erau citite la aceiasi viteză cu cea a unui disc
audio, deci 1X, adică150k/s.
Odată cu revolutia tehnicii de calcul, unitătile de disc au suferit modificăr
în ceea ce priveste viteza de citire, algoritmii de corectie a erorilor,
dimensiunile BUFFERE-lor etc.
Toate versiunile ulterioare: 2x, 4x etc, din punct de vedere al ratei de
transfer, reprezintă multipli de 150k/s (Ex.: 6X=150(k/s) x 6=900 k/s).
TIMPUL DE ACCES: reprezintă întârzierea dintre primirea comenzii si citirea
primului bit, se măsoară în milisecunde(ms). De fapt, producătorul dă o medie
obtinută prin citirea aleatoare a diferitelor blocuri de pe disc.
Ex : Pt. un CD_ROM 4x timpul de acces este de aprox. 150ms.
MEMORIA INTERNĂ: are rolul de a asigura o rată de trasfer constantă a datelor
către calculator. Este foarte importantă, mai ales în cazul imaginilor video
(nerelevantă în cazul textelor). Standardul este de 256k, dar poate fi mai mare
sau mai mică, în functie de model si producător. Din punct de vedere hardware,
este reprezentată prin unul sau mai multe chip-uri de memorie, lipite direct pe
placa de bază a CD-ROM-ului.
DESPRE STANDARDE: "Cum se leagă ele de calculator?"
Daca aveti un CD-ROM IDE/ATAPI, este vorba despre o extensie a interfetei ATA
(folosită de cei mai multi producători pentru a cupla HDD-urile). ATAPI este un
standard industrial care defineste o interfată EIDE pentru CD-ROM drive, în plus
adaptează software interfata SCSI/ASPI la interfata IDE/ATA. Există unităti de
disc care nu sunt compatibile cu acest standard. În acest caz, aceste unităti
sunt de tip proprietar si presupun existenta unei plăci adaptoare (de obicei
placa de sunet), livrată de cele mai multe ori împreună cu CD-ROM-ul.
SCANERE
Scanerul, în sensul de periferic de calculator, este un dispozitiv prin care
imaginea de pe o fotografie, un diapozitiv sau un negativ de film este
transformată în informatie digitală accesibilă calculatorului. Conectarea
acestuia cu calculatorul se face prin intermediul unui cablu SCSI, în mod
direct, dacă acesta este un Mac, sau prin intermediul unei interfete SCSI sau pe
portul paralel, dacă acesta este un PC. Interfata SCSI poate fi una standard
(folosită pentru conectarea diverselor unităti SCSI, dar cu mufa de conectare
externă corespunzătoare, 25 pini, de obicei) sau poate fi una specifică
furnizată de producător. Înainte de instalare, vă recomandăm să deblocati
scanner-ul (Pentru mai multe informatii cititi manualul de utilizare al
aparatului. Atentie, nu toate scannerele au această optiune.). De asemenea, la
scanner-ele pe lpt să se verifice optiunea de ecp/epp a portului paralel.
În functie de modul în care se preia imaginea, scanerele uzuale se împart în
trei categorii:
- flatbed: la care imaginea se asează deasupra scanerului si se acoperă cu
un capac (în functie de aria maximă pe care o pot scana pot fi de format A4 sau
A3). Sunt cele mai uzuale si oferă calitatea cea mai bună.
- handy: scanerul trebuie să baleieze suprafata ce trebuie scanată (de
obicei, lătimea maximă scanabilă, la o singură trecere este în jur de 12cm, dar
se pot cupla două treceri, ajungându-se astfel la lătimea unui A4);
- sheetfed: scanerul de acest tip are functii si de imprimantă sau fax.
Principala caracteristică a unui scaner este rezolutia optică, care se
măsoară în dpi (dots per inch; 1 inch = 2,54 cm) si reflectă numărul maxim de
puncte pe care acesta le poate distinge într-un inch, atât pe orizontală, cât si
pe verticală. De exemplu, un scaner flatbed obisnuit are o rezolutie optică de
300x300 dpi (deci maxim 300 de puncte pe inch, în ambele directii), suficientă
dacă imaginea scanată va fi tiparită pe o imprimantă obisnuită de 300x300 dpi,
în mod color.
O caracteristică similară este rezolutia interpolată, cu valori uzuale de
4800x4800 dpi sau 9600x9600 dpi si reprezintă rezolutia care se poate obtine
software, prin adăugarea de puncte intermediare ale căror caracteristici se
obtin prin aproximare, în functie de vecinătatea acestora.
Adâncimea de culoare pe care o poate suporta un scaner este parametrul care
exprimă numărul de culori pe care le poate deosebi acesta în mod color sau în
mod alb-negru (tonuri de gri); se exprimă în număr de biti, iar cele mai uzuale
valori, în mod color, sunt 24 biti, care înseamnă 16,7 milioane de culori, si 30
biti, care înseamnă 1,07 miliarde de culori. În mod alb-negru, valoarea cea mai
uzuală este 8 biti, adică 256 tonuri de gri.
TIPURI DE IMAGINI
Pentru reprezentarea unei imagini în format digital, un calculator descompune
acea imagine în unităti de imagine denumite pixeli, iar fiecărui pixel (punct)
îi asociază o anumită intensitate si o anumită culoare în unul sau mai multi
biti de date; cu cât sunt mai multi acesti biti, cu atât se poate stoca mai
multă informatie. În acest sens, imaginile se clasifică în imagini single-bit,
grayscale sau color.
1. Imaginile single-bit sunt cele mai simple si ele folosesc un singur bit
pentru a memora fiecare pixel. La rândul lor se clasifică în două tipuri: line
art si halftone.
- Cele line art includ tot ce este alb-negru (de exemplu, desene în
creion, tus sau similare) sau într-o singură culoare.
- Cele halftone sunt reproduceri de imagini ce dau impresia de gri prin
combinarea densitătii de puncte albe sau negre (ca cele din ziare, de exemplu).
2. Imaginile grayscale contin în plus si niveluri de gri pentru fiecare pixel.
Astfel, dacă pentru fiecare pixel se alocă 4 biti, vor rezulta 16 nivele de gri,
iar pentru 8 biti vor rezulta 256 nivele.
3. Imaginile color sunt cele mai complexe. Scanerele descompun culoarea în cele
trei componente primare: rosu, verde si albastru (RGB-red, green, blue), iar din
combinatia diverselor proportii ale acestora va rezulta o anumită culoare. Dacă
se vor aloca 24 de biti pentru a se stoca informatia de culoare, vor rezulta
16,7 milioane de culori, de exemplu.
ALEGEREA REZOLUTIEI DE SCANARE
Scanarea la rezolutii mari necesită mult timp, memorie de lucru mărită si
spatiu mare disponibil pe hard-disk. La alegerea rezolutiei trebuie să tineti
cont de tipul imaginii pe care o scanati si destinatia acesteia.
Din practică, s-a ajuns la formula :
rezolutia de scanare=rezolutia în linii pe inch (lpi) a imaginii utile,
înmultită cu o valoare între 1,5 si 2.
Dacă, de exemplu, imaginea va fi tipărită de o imprimantă cu presa care
imprimă 133 de linii pe inch, vom avea nevoie de o rezolutie de scanare între
200 si 266 dpi. Un ziar foloseste aproximativ 85 lpi, o revistă între 133 si 150
lpi, iar un album de artă între 200 si 300 lpi.
Dacă imaginea scanată este destinată afisării pe monitor (aplicatii
multimedia), nu aveti nevoie de o rezolutie mai mare de 72 dpi,deoarece
monitoarele nu pot afisa rezolutii mai mari.
INSTALAREA SCANERULUI
- Se montează cablul de comunicatie si, eventual, placa adaptoare SCSI,
conform instructiunilor din manualul scanerului; se alimentează scanerul.
- Se instalează driverul TWAIN, softul prin care scanerul comunică cu
orice aplicatie grafică cu posibilităti de achizitie de imagine (ex: Adobe
Photoshop, PhotoImpact, CorelPhotoPaint, Fractal Design Painter, ImagePals 2 Go
s.a.).
- Se lansează programul de test care se instalează odată cu driverul TWAIN
si se verifică functionalitatea scanerului.
- Se calibrează scanerul cu un program care, de obicei, este accesibil din
programul de test.
- Se instalează aplicatia grafică care este livrată cu scanerul si apoi se
intră în acest program. Din "Select Source" veti preciza ce sursă de imagine
veti folosi, respectiv, numele scanerului (dacă aveti mai multe dispozitive de
achizitie de imagine). Apoi, în meniul "File" selectati comanda "Aquire" si se
va lansa interfata de lucru. Comanda "Preview" prezintă imaginea din scaner (am
luat exemplul unui scaner flatbed), apoi selectati portiunea de imagine pe care
vreti să o scanati.
SCANAREA UNUI TEXT
O functie uzuală a unui scaner este aceea de scanare a textelor tipărite, în
scopul introducerii acestora pe calculator. Procesul de recunoastere de text s-a
consacrat sub numele de OCR- Optical Character Recognition si este, de obicei,
un software independent de cel de scanare de imagini (exemple: Recognita OCR,
EasyReader).
Etapele sunt de obicei următoarele:
- Din programul OCR, se face mai întâi o scanare a textului în modul "
LINE ART ", la o rezolutie suficient de ridicată pentru a usura recunoasterea
textului (150-300 dpi, functie de calitatea hârtiei pe care se află textul ; o
rezolutie prea mare va mări dimensiunea fisierelor rezultate, încetinind mult
întregul proces).
- Imaginea obtinută se transferă în programul principal si se dă comanda
de recunoastere de text. Initial, în functie de programul folosit, se pot face
presetări prin care să se precizeze dacă textul final trebuie să rămână grupat
într-o anumită formă (coloane multiple pe verticală sau orizontală, formă de
tabel s.a.) sau în ce tip de alfabet este scris textul sursă. Pe parcursul
recunoasterii de text, programul va interoga utilizatorul asupra caracterelor pe
care nu le poate recunoaste.
PLACA DE SUNET
Istorie
Primele plăci de sunet lansate pe piată de CREATIVE LABS, ROLAND si ADLIB
erau dedicate în exclusivitate jocurilor. Lucrurile s-au schimbat odată cu noua
placă de sunet produsă de CREATIVE si anume SOUND BLASTER. Această placă păstra
compatibilitatea cu GAME BLASTER (produsă de aceeasi firmă în 1989) dar includea
o interfată MIDI (Musical Instruments Digital Interface) pentru conectarea
PC-ului la un sintetizator muzical si o intrare (o mufă!) pentru microfon. În
aceste conditii, putem vorbi de aplicatii "serioase" în care puteau fi folosite
plăcile de sunet (altceva decât jocuri).
Standarde
Standard pentru plăcile de sunet nu există (din păcate). Standardul în acest
domeniu (ca si în altele) este impus de firma care domină piata, toate celelalte
firme emulând plăcile de sunet impuse.
Ex: Acesta este motivul pentru care, la jocuri, sunteti obligati să alegeti
modelul plăcii dumneavoastră de sunet dintr-o listă (destul de restrânsă).
Astfel apare un "standard de facto".
Aplicatii ale plăcii de sunet
Permite creatia muzicală (folosind software-ul pentru MIDI);
Adaugă sunet jocurilor, programelor educative, prezentărilor comerciale
etc;
Permite persoanelor cu handicap vizual utilizarea PC-urilor (comenzi
vocale);
Permite transmiterea mesajelor vocale (prin modem, de exemplu);
Permite ascultarea CD-urilor audio (bineînteles dacă aveti un CD-ROM
drive);
Adaugă sunet evenimentelor din sistemele de operare (win 95, de exemplu);
Poate scrie după dictare (Voice Recognition).
Multimedia
Doriti un sistem multimedia? Dacă da, o conditie necesară (nu si suficientă)
este să aveti o placă de sunet.
Încercare de definitie: "Capacitatea de a combina, cu ajutorul unui PC imagini
si sunete date".
Practic, înseamnă că în calculatorul dumneavoastră trebuie să existe o placă
de sunet si un CD-ROM drive.
Despre ce puteti face cu o placă de sunet
Cu o interfată MIDI (inclusă în placa dumneavoastră de sunet) puteti compune
si edita muzică sau sunete, sau puteti transforma PC-ul într-un studio de mixaj.
Fisierele de tip MIDI necesită putin spatiu pe HDD (1 minut de muzică stereo în
format MIDI ocupă aproximativ 8K, deci, pentru 24 ore aveti nevoie de minimum 12
MB disponibil). Cele mai multe plăci de sunet folosesc pentru generarea
sunetelor SINTEZĂ de FRECVENTĂ. Cum? Se folosesc operatori de tip undă
sinusoidală (în general 4) pentru a modifica un alt operator. Tehnologia a
avansat, dar se păstrează senzatia de artificial. Dacă sunteti fericitul posesor
al unei plăci de sunet cu WAWE TABLE situatia se schimbă radical, în cazul
sunetelor de tip MIDI, si anume: nu se mai foloseste sintezo FM, ci o colectie
de esantioane a sunetelor produse de diferite instrumente reale (chitară, pian
etc) care este stocată într-o memorie de tip ROM (nevolatilă). La solicitarea
programului este generat sunetul specific unui anumit instrument, folosind
esantionul continut în memoria ROM (WAWE TABLE). Se asigură astfel un sunet
digital foarte apropiat de realitate. Desigur, o memorie ROM mai mare înseamnă
înseamnă mai multe esantioane, prin urmare fidelitatea creste. Folosind un
microfon, puteti inregistra sunete în format WAV. Din păcate, cu cât creste
fidelitatea (mono-stereo, 11--44 KHz) spatiul necesar pe HDD este mai mare.
Comparativ fată de formatul MIDI, un fisier WAV este de aproximativ 1.000 de ori
mai mare! Multe dintre plăcile de sunet pot să vă comande unitatea de CD. Dacă
aveti un CD-ROM cu standard MITSUMI, SONY sau PANASONIC (nu sunt ATAPI) o placă
de sunet cu respectivul controler nu poate lipsi din calculatorul dumneavoastră.
Instalarea plăcii de sunet
- Introduceti discheta (sau CD-ul) în unitatea de disc a PC-ului si
folositi comanda INSTALL, care va comanda fisierul install.exe.
- Urmăriti instructiunile de pe ecran! În general, interfetele software
sunt prietenoase si nu veti avea probleme.
Dacă totusi aveti probleme:
- Verificati dacă liniile de comandă introduse în autoexec.bat sunt
plasate înaintea oricărei linii de tip:
C:\NC\NC; C:\DN\DN; NC; FM; VC; DN etc,
După remedierea acestui neajuns, se restartează sistemul.
- Dacă tot nu merge, căutati pe HDD directorul creat de programul de
instalare al plăcii de sunet, unde veti găsi un fisier de tip SNDINIT sau ESSCFG
etc, si schimbati întreruperile si/sau adresele alocate plăcii de sunet.
Dacă tot nu merge, va trebui să alegeti DMA
UNITĂTI DE BACKUP
Unitătile de backup sunt elemente de stocare a datelor pentru crearea
copiilor de sigurantă. În general sunt de capacităti comparabile cu
hard-diskurile, au o rată de transfer mai scazută, dar prezintă o sigurantă
deosebită a datelor. Reamintim aici că nu există calculator care să nu se poată
bloca, fie că este vina hardware-ului, a software-ului sau a utilizatorului.
Exemplele de virusi care formatează hard discul sunt nenumarate; o fluctuatie a
tensiunii de alimentare poate distruge irecuperabil componentele calculatorului,
deci si datele stocate pe acesta. Este evident că, dacă munca dumneavoastră este
importantă, trebuie să o protejati. Solutia, cea mai ieftină si sigură, este o
unitate de backup.
Unitătile de backup sunt de mai multe tipuri:
A: După modul de conectare la calculator:
-externe: se cuplează la un port paralel (IOMEGA ZIP) sau SCSI (IOMEGA ZIP
SCSI). Avantajul principal al unitătilor externe este că pot fi mutate de la un
calculator la altul, deci dacă este nevoie să fie făcute copii de sigurantă
pentru mai multe calculatoare, nu trebuie cumpărate mai multe unităti.
-interne: se cuplează la un adaptor SCSI, la o magistrală IDE sau chiar la
un controller de floppy.
B: După modul de stocare a datelor:
-cu bandă magnetică: au avantajul unor capacităti foarte mari: s-a ajuns
la capacităti de ordinul 20GB, dar transferul este secvential si durează în
general mai mult;
-cu medii magneto-optice: capacităti mai mici, de ordinul sutelor de MB,
suportul poate (sau nu) să fie înregistrat de mai multe ori si sunt mai rapide
decât unitătile cu bandă.
-cu medii optice: înregistrabile doar o dată (Write Once Read Many), dar
oferă cea mai mare sigurantă a datelor.
-cu medii cu discuri magnetice: sunt cele mai rapide, se pot înregistra de
zeci de mii de ori.
PLĂCI DE CAPTURĂ VIDEO SI EDITAREA VIDEO NELINIARĂ (DIGITALĂ)
Prin captură se întelege procesul de conversie a semnalului video analogic
disponibil de la un videocasetofon sau o cameră de filmat în informatie
digitală, ce se poate vizualiza pe un monitor de calculator sau stoca pe
hard-disk. Cu ajutorul programelor de editare video (ex.: Adobe Premiere, Ulead
VideoStudio) se pot face usor prelucrări de efect ale acestor imagini stocate,
obtinându-se în final clipuri, colaje, prezentări. De asemenea, semnalul video
preluat poate fi utilizat pentru transmisiuni gen videoconferintă; un kit de
videoconferintă se compune, în principal, dintr-o cameră video nepretentioasă si
o placă de captură video.
Eventual se poate include si partea de sunet care se ocupă de preluarea
semnalului de microfon, precum si modemul cu ajutorul căruia se poate face
conectarea la distantă.
În continuare, ne vom referi la plăci de captură video dedicate preluării
semnalului video de televiziune în vederea editării neliniare.
Prin editare video se întelege procesul de selectie a unor secvente din mai
multe filme, de aplicare a unor efecte si a unor tranzitii asupra acestora si
inserarea de titluri sau imagini de calculator .
Prin procedeul clasic (editare liniară), obtinerea unor clipuri spectaculoase
necesită aparatură de înaltă calitate (care este foarte scumpă), deoarece sunt
necesare înregistrări repetate pe casete ale aceluiasi film, ceea ce determină
pierderi de calitate considerabile. Secventele sunt înregistrate separat pe
diverse casete apoi sunt trecute printr-un mixer digital cu posibilităti
limitate, activitate ce necesită multă experientă si îndemânare.
În editare neliniară, (cazul nostru), informatia de imagine este stocată
digital, prin urmare inalterabilă; editarea neliniară se mai numeste si "Digital
Video Editing". Secventele se păstrează pe hard-disk si pot fi selectate foarte
usor, iar asupra lor pot fi aplicate un număr imens de efecte. Singura problemă
în editarea neliniară ar fi spatiul necesar pe hard-disk.
Să intrăm putin în amănunte: o secundă de imagine PAL, de studio, ar ocupa,
în mod teoretic, circa 21MB si, deci, un hard-disk de 1GB s-ar umple în doar 49
de secunde, ceea ce înseamnă risipă de spatiu. De aceea, se recurge la compresia
în timp real a informatiei video (asa numita tehnică Motion-JPEG) prin care o
parte a informatiei de culoare a punctelor se aproximează în functie de
asemănarea acestora cu cele din jur. Se obtine astfel un raport de compresie
care reflectă ce procent s-a păstrat din informatia originală. Cum cazul ideal
al acestui raport este 1:1 (toată informatia este transmisă), rezultă că un
raport de compresie este mai bun cu cât este mai mic; sub un raport de 4:1 se
consideră calitatate de studio si asta presupune un transfer sustinut de 5MB/s,
care se poate obtine doar cu hard-disk-uri de turatie si densitate de scriere
mari (hard-disk-urile "AV-Ready").
Standardul PAL de televiziune are 625 de linii pe cadru complet (ca si
SECAM), iar NTSC are 525 linii. Cu raportul curent al imaginii de 4:3, rezultă o
rezolutie spatială de 833x625 puncte în PAL si 700x525 în NTSC, dar nu toate
punctele sunt vizibile. Procedeul de eliminare al punctelor din semnalul video
care nu se văd pe televizor se numeste "cropping". De asemenea, formatele
digitale utilizate la conversia semnalului video analogic în semnal digital sunt
următoarele, pentru standardul PAL (din considerente software, aceste valori
trebuie să fie si divizibile cu 16).
Tabelul de mai jos indică timpul de înregistrare disponibil pe 1GB în functie de
raportul de compresie folosit:
Compresie si calitate (fără Cropping):
Compresie si calitate(cu Cropping):
Dacă materialul înregistrat si editat urmează să rămână pe hard-disk, de
exemplu un material de prezentare, se preferă folosirea unor formate mai mici si
a unei frecvente de cadre pe verticală mai mici (ex.: 320x240, 240x180, 160x120,
la 15 cadre/s), pentru obtinerea de fisiere de dimensiuni mici, care să fie usor
de executat de către calculatoare cu putere de calcul mică.
Principalele caracteristici de care trebuie să se tină seama la
achizitionarea unei plăci de captură video sunt:
- raportul de compresie MPEG, care trebuie să fie cât mai mic (sub 4:1 se
consideră calitate de studio, dar pentru aplicatii de nivel mediu este suficient
si un raport de 10:1);
- fereastra maximă de captură (aria maximă de puncte ce poate fi
digitizată în timp real), este de 768x576 si este calitatea ideală, însă pentru
aplicatii ce folosesc aparatură VHS este suficientă si valoarea de 384x288
(standardul VHS înregistrează si redă doar 240 de linii orizontale);
- formatele video suportate, care trebuie să includă si formatul video
specific pe care îl oferă sursa de înregistrare video (VHS, S-VHS, Hi8, Video8);
- posibilitatea de a oferi functia "overlay", care semnifică posibilitatea
de a vizualiza în timp real toată imaginea care este înregistrată sau este doar
prezentă la una din intrările video; altfel, semnalul video este vizibil doar
într-un mod preview, la doar 5cadre/s (sau inaccesibil total) sau este nevoie de
un monitor video special;
- magistrala pe care functionează - în prezent PCI este solutia cea mai
bună pentru că, în afară de o rată de transfer mare pe care o sustine, are
posibilitatea de a functiona în regim bus-master, adică poate face transferuri
directe si prioritare cu memoria sistem fără a solicita prea mult procesorul;
- capabilitatea de a face si captură audio - se elimină asfel necesitatea
cumpărării unei plăci de sunet si se salvează un slot liber în PC.
Pentru functionarea optimă a unei plăci de captură într-un sistem cu
Windows95, trebuie făcute următoarele setări:
- în "Control Panel/ System/ Performance/ File System/ Troubleshooting"
activati "Disable Write Behind Caching";
- în "Control Panel/ System/ Performance/ File System/ Hard-Disk" setati
pe "None" la "Read-ahead Optimization";
- în "Control Panel/ System/ Devices/ CD-ROM/ XX-CD-ROM/ Properties/
Settings" dezactivati la "auto insert notification"
- defragmentati hard-disk-ul!
Alte recomandări:
- dacă pe sistem există un singur hard-disk, prima partitie a acestuia ar
trebui rezervată capturii, iar a 2-a sistemului de operare si restului de date
(prima partitie va fi asezată fizic pe cilindrii de început care sunt cei din
exterior si pe care capetele hard-disk-ului au cea mai mare viteză). Din
programul de captură ("videocap32" sau altul) se poate stabili numele si mărimea
în MB a fisierului în care se va salva de fiecare dată secventa video
("capture.avi" implicit ); acest fisier va ocupa un loc stabil pe hard-disk si
va avea aceeasi mărime chiar dacă secventa video este mult mai mică ca mărime în
MB. După fiecare captură video va trebui să salvati secventa video din
"capture.avi" într-un alt fisier, căruia îi veti da un alt nume.
- ideal ar fi să existe un al 2-lea hard-disk, rezervat exclusiv capturii
(singur pe cablul SCSI, dacă acesta este SCSI).
Formate de transmisie a semnalului video în functie de modul în care se
codează semnalul de culoare:
1. Compozit: culoarea, strălucirea si canalele de audio se modulează
într-un singur semnal care se transmite prin cablu cu mufe RCA sau prin cablu RF
coaxial; formatele de înregistrare sunt VHS (8 mm), 3/4" Umatic, Umatic SP (
1"), Unihi, Laservision (ODC), Laserdisc (ASACA).
2. S-video: crominanta si luminanta se transmit pe canala separate;
formatele de înregistrare sunt S-VHS si Hi8. S-VHS foloseste un cablu S-video
pentru video si cabluri separate de sunet. Hi8 foloseste, de asemenea, cabluri
S-video, dar există si variante profesionale care folosesc conectori BNC.
3. Tip componente (component formats): semnalul video se transmite pe trei
canale care pot fi cele trei culori (rosu, verde si albastru) sau în format YUV
(Yellow Under Violet), adică un canal de luminantă si două de culoare. De
asemanea, se rezervă un al 4-lea canal cu semnalele de sincro si încă două
canale de sunet. Formatele de înregistrare sunt: Betacam, Betacam SP, Digital
Betacam, MII, D-1,DCT si Laserdisc. Semnalele video sunt transmise prin cabluri
cu mufe BNC, iar semnalele audio prin cablu XLR (conectorii XLR au trei pini si
mecanism de blocare).
FORMATE DE INREGISTRARE
VHS - 240 linii rezolutie pe orizontală
- banda de 1/2"
- tip compozit
8 mm - 260 linii rezolutie pe orizontală
- banda de 8mm
- tip compozit
VHS-C - VHS, dar pentru camerele mici
S-VHS - 400 linii, bandă de 1/2" ca la VHS, dar adaugă 2 canale audio HI-FI în
zona de înregistrare
video si încă 2 canale audio liniare. Canalele audio HI-Fi pot fi scrise pe o
bandă preînregistrată
fără a o mai rescrie.
- masinile S-VHS pot scrie si citi si în VHS.
- S-VHS C este varianta pentru camerele mici.
Hi-8 - 400 linii, format S-video
- foloseste atât HI-FI cât si PCM (Pulse Code Modulation)
"3/4" Umatic -280 linii format compozit
-2 canale audio liniare
-varianta SP are 330 linii si 2 canale audio Hi-Fi
Betacam si - 330 si 360 linii (SP), banda de1/2"
Betacam SP - SP-ul are si audio-ul îmbunătătit
- sunt formatele profesionale cele mai utilizate
M II - 440 linii si 4 canale audio
- creat de Panasonic
FORMATE DIGITALE
D 1 - 460 linii si 4 canale audio de calitate CD
- este cel mai performant
- "digital component format"
D 2 - 460 linii si 4 canale audio de calitate CD
- este de tip compozit; banda de 3/4"
- folosit în multe studiouri pentru casetele master
D 3 - versiunea Panasonic a lui D2 cu banda de 1/2"

|